انرژی

معافیت ژاپن از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران

به دنبال رایزنی های گسترده دولت ژاپن با آمریکا برای معافیت از تحریم های نفتی آن کشور علیه ایران که از چهارم نوامبر اعمال می شود، واشنگتن تصمیم گرفته است توکیو را از این تحریم‌ها معاف کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  تارنمای ژاپن تودی روز شنبه گزارش کرد، ‘مایک پمپئو’ وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرده است واشنگتن تصمیم گرفته است به ۸ کشور اجازه دهد تا خریدهای نفتی را از ایران ادامه دهند.

این رسانه ژاپنی خاطر نشان می کند که اگرچه نام این کشورها فاش نشده است اما آنها غیراروپایی هستند و ژاپن بر اساس این برنامه به خریدهای نفتی از ایران ادامه خواهد داد.
گزارش ادامه می دهد که هند، کره جنوبی و ژاپن سه کشوری هستند که با توجه به کاهش خریدهای نفتی در ماه های گذشته تقریبا معافیت آنها از این تحریم ها محرز شده است.
گزارش خاطر نشان می کند ژاپن ماه ها است با آمریکا برای کسب این معافیت رایزنی می کند بخصوص به ایران که ۵ درصد از نفت مورد نیاز این کشور را تامین می کند، برای واردات نفت خام نیاز مبرم دارد.
این رسانه ژاپنی افزود که چین هم بر اساس اطلاعات دریافتی مباحثی را با آمریکا در جریان دارد هر چند پکن طبیعتا مشکلی برای خرید نفت از ایران نخواهد داشت و مشمول این معافیت خواهد بود.
کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.
«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.
وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.
شبکه رسانه ای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستارمعافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.
آخرین خبرها حاکی هستند که آمریکا تاکنون مجبور شده است دست کم ۸ کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

همچنین بخوانید

 

 

 

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا