بورسبورس اوراق

سیگنال های مثبت جهانی به ناکارآمدی تحریم ها

تعادل در عرضه و تقاضا امروز به خوبی در معاملات بازار سهام دیده شد. موضوعی که نشات گرفته از اثر کاهش ریسک تحریم های اقتصادی است. روز گذشته دوخبر مهم از شکست ترامپ در اجرای سیاست های خصمانه اقتصادی اش پرده برداشت. موضوع مذاکرات صلح آمیز با دولت چین و معافیت ۸ کشور جهان در خصوص واردات نفت از ایران. که هر دو این خبرها، سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه و شرکت های بورسی ایران بشمار میرود.

بورس تهران امروز شاهد تعادل معامله گران پیش از آغاز تحریم های آمریکا بود. در شرایطی که دولت آمریکا با پافشاری بر بد عهدی های برجامی، دور جدید تحریم ها را از فرداد آغاز می کند، خبرها از شکست زودهنگام تیم دولت آمریکا در اجرای تحریم ها حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس امروز در فضایی توام با آرامش فعالیت خود را آغاز کرد. شروع محتاطانه بورس بازان در شرایطی رخ داد که گمانه زنی ها در خصوص ناکارآمدی تحریم های آمریکا بیش از گذشته افزایش یافته است. موضوعی که این روزها بارها مورد تاکید کارشناسان در “سنا” قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

با این وجود انتشار دو خبر مهم بین المللی طی روز گذشته، نشانه خوبی بود تا خوشبینی به کم اثر بودن تحریم ها میان سهامداران مسجل شود. گواه این موضوع نیز معاملات امروز تالار شیشه ای بود که به خوبی نشان داد ، بورس پتانسیل های لازم برای عبور از تحریم ها را دارد.

به این ترتیب بورس تهران امروز با نوسان محدود، رشد ۸۱واحدی را به ثبت رساند تا جایگاه خود را در میانه های کانال ۱۸۳هزار واحد حفظ کند.

شاخص هم وزن امروز در مسیری متفاوت از شاخص کل، با افت مواجه شد. عرضه در نمادهای کوچک و رشد نمادهای بزرگ علت اصلی افت این شاخص بود.

امروز ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس ، مجموعا به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسید. در همین زمینه ارزش معاملات بورس تهران حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی گذشته رشد ۳۲ درصدی داشته است.

امروز نمادهای “فارس”،”کگل”،”فملی”، “اخابر” و “جم” بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشتند ، در مقابل نماد “فولاد” مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد.

مانند روز چهارشنبه، تقاضا در میان نمادهای بانکی بیش از دیگر گروه ها بود. به این ترتیب گروه بانک ها با ارزش معاملات ۹۳۴میلیارد ریال ، برترین گروه بورسی شناخته شد.

تحریم ها ناکام در برابر ایران

رییس جمهور آمریکا که سیاست های خصمانه اقتصادی اش، این روزها با شکست های متعددی مواجه می شود، در آخرین ناکامی از آغاز مذاکرات صلح آمیز با رییس جمهور چین خبر داد.

اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای چین که منجر به آغاز جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا شد، ماه ها قیمت جهانی کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار داد.

حال عقب نشینی دولت آمریکا از مواضع خود، و کاهش نگرانی ها در خصوص اقتصاد چین ، خوشبینی به رشد قیمت کامودیتی ها را افزایش داد. از این رو، این مهم می تواند برای بازار سرمایه ایران نوید رشد گروه های مرتبط و کالایی باشد.

از سوی دیگر در حالیکه دولت آمریکا طی این مدت تحریم صادرات نفت ایران را نشانه رفته بود، روز گذشته بلومبرگ از معافیت ۸ کشور در خصوص واردات نفت از ایران خبر داد.

با توجه به اینکه عربستان پیش تر و به طور ضمنی از ناتوانی در جبران تولید نفت ایران خبر داده بود، آمریکا به اجبار با تداوم صادرات نفت ایران موافقت کرد و ریسک این موضوع تا حد زیادی کاهش یافت.

حمایت پررنگ حقوقی ها از بازار

معاملات امروز بورس با حمایت حقوقی ها پایان یافت.برهمین اساس خالص تغییر مالکیت امروز بورس تهران به حدود ۹۰ میلیارد تومان و به نفع بازیگران بزرگ خاتمه یافت. عمدتا حمایت حقوقی ها امروز از گروه های محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی بود. در میان نمادها بیشترین صفوف در نمادهای “فولاد” و “شپنا” جمع آوری شد.

بازیگران خرد نیز امروز بیشترین تقاضا را در گروه های استخراج نفت و گاز و زراعت داشتند. سهامداران این گروه بیشترین خرید را از بانک تجارت داشتند و بعد از آن تحرک قابل توجهی در نماد “وبملت” داشتند.

در میان گروه ها بورسی بیشترین رشد قیمتی را استخراج نفت به خود اختصاص داد. بعد از آن گروه های وسایل ارتباطی و زراعت در رده های بندی قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا