بورسفرابورس

بازار ابزار‌های نوین مالی، صدر‌نشین بازار‌های فرابورسی

فرابورس ایران هفته معاملاتی جدید را با ثبت معامله ۸۷۸ میلون ورقه بهادار به ارزش ۳ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در بیش از ۸۷ هزار نوبت معاملاتی میان معامله‌گران آغاز کرد که به معنی افت اندک هر سه متغیر نسبت به آخرین روز معاملاتی قبل است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  فرابورس ایران، امروز شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۲۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی (شامل معاملات ETF، اوراق تسهیلات مسکن و اوراق بدهی) دست‌به‌دست شد که منجر به صدر‌نشینی این بازار به لحاظ ثبت بیشترین ارزش معاملاتی در میان سایر بازار‌های فرابورسی شد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد فردا ۱۳ آبان‌ماه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۷» با تاریخ سررسید ۲۷ شهریور ۹۸ برای نخستین بار در بازار ابزار‌های نوین مالی عرضه خواهد شد که تعداد کل این اوراق ۳ میلیون ورقه و تاریخ انتشار آن ۲۷ خردادماه امسال است.

همچنین بخوانید

همچنین در این بازار و در تابلو اوراق تسهیلات مسکن اعلام شد مدت اعتبار اوراق گواهی تسهیلات مسکن که در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه ۹۵ صادر شده‌اند برای نقل و انتقال در تاریخ ۱۵ آبان ۹۷ به اتمام می‌رسد و بنابراین نماد معاملاتی «تسه۹۵۰۸» در پایان معاملات روز سه‌شنبه هفته جاری متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر در پایان معاملات امروز بازار سهام فرابورس، ۶۶ میلیون سهم به ارزش ۲۷۰ میلیارد ریال در بازار اول و ۱۸۷ میلیون سهم به ارزش ۷۶۴ میلیارد ریال در بازار دوم خرید و فروش شد که نماد «ذوب» با حجم معاملاتی بیش از ۸۴ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۲۱۵ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار از آن خود کرد.

همچنین بازار پایه در روزی که شاهد گشایش نماد «وزمین» متعلق به بانک ایران زمین در تابلو ب خود و کشف قیمت ۱۵۰۶ ریالی آن بود، از جابه‌جایی ۶۰۴ میلیون سهم به ارزش ۹۸۶ میلیارد ریال میزبانی کرد.

نگاهی به نماد‌های فرابورسی در روزی که گذشت نشان می‌دهد که سه نماد «ذوب»، «داوه» و «تاپکیش» پُربازدید‌ترین نماد‌ها بوده‌اند و نماد «تاپکیش» بیشترین افزایش قیمت و «سمگا» بیشترین کاهش قیمت روزانه را به ثبت رسانده‌اند.

در نهایت شاخص فرابورس ایران که امروز شاهد کاهش ۹ واحدی بود در پایان معاملات در پله ۲۰۰۸ واحدی ایستاد که این کاهش بیش از همه تحت تاثیر معاملات منفی در دو نماد پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» بود به طوری که حمایت ۳ واحدی «ذوب» از آیفکس نیز تنها توانست از افت بیشتر شاخص جلوگیری کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا