بورسبورس اوراق

آخرین وضعیت بازار سهام یک روز مانده به آغاز تحریم‌ها/ شاخص کل بورس درجا زد

فردا دور جدید تحریم‌های آمریکا آغاز می‌شود و این موضوع از اواخر هفته گذشته در معاملات فعالان بازار سرمایه منعکس شد؛ به‌طوری که روز چهارشنبه و امروز شاخص کل بورس رشد ناچیزی را به ثبت رساند و ارزش معاملات هم کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز شاخص کل بورس پس از نوسان‌های کوتاه در طول معاملات٬ در نهایت با رشد ۸۱.۴۲ واحدی (معادل ۰.۰۴ درصد) به کار خود پایان داد و در سطح ۱۸۳ هزار و ۴۴۸.۸ واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن امروز منفی بود و با ۱۸۰.۰۹ واحد معادل ۰.۶۴ درصد ریزش٬ امروز ۲۸ هزار و ۱۲۶.۶۲ واحد را ثبت کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به آغاز دور دوم تحریم‌های ایران از سوی آمریکا در روز آینده٬ نگرانی فعالان بازار از اواخر هفته گذشته در معاملات منعکس شده است؛ به‌طوری‌که روز چهارشنبه هفته گذشته و امروز شاهد رشد بسیار ضعیف شاخص کل بودیم و شاخص کل هم‌وزن هم امروز ریزش ۱۸۰ واحدی را به ثبت رساند. همسو با کلیت بازار٬ برخی از گروه‌ها ازجمله سیمانی‌ها و دارویی‌ها امروز شاهد معاملات نوسانی بودند.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۷۸۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۵۲۱ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس حدود ۶۹۶ میلیارد تومان بود. این ارقام نشان‌دهنده کاهش ارزش معاملات نسبت به چهارشنبه گذشته است.

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۱۸۹.۳۴ واحد ریزش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۳۲.۳۴ واحد٬ معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با ۹۵.۶۲ واحد٬ ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۰.۴۷ واحد٬ مخابرات ایران (اخابر) با ۸۰.۴۷ واحد٬ پتروشیمی جم (جم) با ۷۰.۴۳ واحد و لابراتور داروسازی دکتر عبیدی (دعبید) با ۶۴.۳۴ واحد رشد٬ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

برترین گروه‌ها و شرکت‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های بانکی٬ شیمیایی٬ فلزات اساسی٬ فرآورده‌های نفتی٬ خودرو و کانه‌های فلزی اختصاص یافت. نمادهای «وتجارت»٬ «وبملت»٬ «فولاد» و «اعتماد» بیشترین ارزش معاملات امروز را در میان نمادها داشتند.

همچنین بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه‌های استخراج نفت و گاز٬ ساخت دستگاه‌های ارتباطی و زراعت بود و نمادهای «وتجارت»٬ «وبملت»٬ «خساپا» و «ذوب» بیشترین حجم معاملات را در میان شرکت‌ها داشتند.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۱۶ صنعت بازده مثبت داشتند. گروه استخراج نفت و گاز با تک‌سهم «حفاری» با ۴.۹۶ درصد بیشترین بازده امروز را داشت. پس از آن گروه ساخت دستگاه‌های ارتباطی با تک‌سهم «لپارس» قرار داشت و گروه زراعت در رتبه سوم ایستاد که در این گروه٬ «زپارس» با ۴.۹۹ درصد بازده پیشتاز بود اما «زبینا» و «زشگزا» روز خود را با زیان به پایان بردند. گروه حمل و نقل با دو سهم مثبت (حکشتی و حپترو) و هشت سهم منفی بر پله چهارم بیشترین بازده‌ها ایستاد و پس از آن گروه تامین آب٬ برق و گاز قرار گرفت که از این گروه «ونیرو» و «بمپنا» منفی معامله شدند.

کدام صنایع بیشترین زیان را نصیب سهامداران کردند

امروز ۲۰ صنعت بازده منفی داشتند. صنایع محصولات چوبی (۴.۳۴ درصد زیان)٬ کاشی و سرامیک (۴.۱۶ درصد زیان)٬ سایر محصولات کانی غیرفلزی (۲.۵۹ درصد زیان)٬ سایر واسطه‌گری‌های مالی (۲.۴۱ درصد زیان) و خودرو و ساخت قطعات (۱.۵۱ درصد زیان) در سوی دیگر طیف بازده قرار داشتند که امروز برای سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه خود زیان به جای گذاشتند.

بیشترین تقاضای خرید و فروش برای کدام شرکت‌ها بود

بیشترین تقاضاهای خرید امروز مربوط به نمادهای «زپارس»٬ «ثنوسا» «حفاری»٬ «مداران» و «ونفت» بود. بیشترین تقاضای فروش هم مربوط به نمادهای «فاما»٬ «خزامیا»٬ «سصوفی»٬ «وبیمه» و «فایرا» بود.

نگاهی به حرکت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها

امروز بیشترین ورود حقوقی‌ها به نمادهای «پارس»٬ «شپدیس»٬ «تاپیکو»٬ «جم»٬ «پارسان»٬ «زاگرس»٬ «شخارک»٬ «فارس»٬ «شغدیر» و «شیراز» بود. بیشترین ورود حقیقی‌ها هم به نمادهای «شصفها»٬ «شلرد»٬ «داراب»٬ «شاراک»٬ «شکربن» و «وپترو» بود.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز با ۹.۹۱ واحد (۰.۴۹ درصد) ریزش٬ بر پله ۲۰۰۸.۲۵ واحد ایستاد. نمادهای ‌»مارون»٬ «زاگرس»٬ «ارفع»٬ «شراز» و «سمگا» بیشترین تاثیر منفی و «ذوب» و «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس حدود ۱۷۵ میلیارد تومان بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا