انرژی

صنعت برق ۸ برابر صنایع دیگر توان ایجاد ارزش افزوده دارد

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به این‌که صادرات صنعت برق از ظرفیت بزرگی برای توسعه اقتصادی کشور برخوردار است، اظهار کرد: صنعت برق هشت برابر متوسط صنعت، امکان ایجاد ارزش افزوده دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیام باقری امروز در نشست “بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق اهداف صادراتی صنعت برق” با بیان این‌که آمارهای صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که صادرات صنعت برق در بخش‌های مختلف از جمله تجهیزات، خدمات و توزیع برق از توان بالایی برخوردار است، اظهار کرد: نکته مهم این است که باید رویکرد صادرات را تغییر دهیم چرا که امروز صادرات غیرنفتی کشور، خام فروشی شده است و باید توجه بیشتری به صنایعی داشت که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که انرژی محور توسعه است، افزود: اکنون این انرژی در اختیار صنایعی قرار می‌گیرد که مواد خام صادر می‌کنند و بیشترین مشکل به این باز می‌گردد که قیمت انرژی در کشور پایین است و کمک می‌کند که صنایع به جای تولید برای ارزش افزوده، به خام فروشی روی بیاورند و به ظاهر صادرات کشور موفق عمل می‌کند.

همچنین بخوانید

این عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: طی دهه های ۷۰ و ۸۰ ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه صادرات تجهیزات برق فراهم شده که وزارت نیرو سهم عمده‌ای در آن داشته است و امروز باید به سمت صادرات سوق داده شود.

به گفته وی یکی از راهکارهای عبور از شرایط سخت کنونی، حرکت به سمت صادرات است اما قیمت تمام شده تجهیزات صادراتی برای فعالان این حوزه بالاست و سهم تجهیزات و خدمات اندک است. قیمت بالا سبب شده است که فعالان حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی تنها از ۱۰ درصد ظرفیت داخلی تجهیزات استفاده کنند.

باقری دلایل این قیمت‌های بالا را افزایش قیمت نهاده‌های تولید دانست و گفت: تسهیلات گران و سرمایه‌های در گردشی که بنگاه‌ها برای حیات خود نیاز دارند، شرایط را برای آنها سخت کرده است.

وی تصریح کرد: صنایع بالادستی به دلیل ارزان بودن انرژی تمایل به سمت صادرات دارند تا این‌که به کمک صنایع داخلی و پایین دست بیایند که رسالت اصلی آنها است و به دلیل معافیت‌های مالیاتی که وجود دارد تمایل به صادرات در آنها بیشتر دیده می‌شود.

او اظهار کرد: در بخش صادرات خدمات نیز با افول نسبت به سالهای گذشته مواجه هستیم و دلیل اصلی این است که حوزه صادرات زنجیره‌ای است و باید همه با هم همکاری کنند. به عنوان مثال راه‌اندازی نیروگاه در خارج از کشور نیازمند کمک‌های بانکی است که با توجه به تحریم‌ها مشکلات عمده‌ای در این زمینه وجود دارد.

به گفته وی کشورهای همسایه ایران در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند و سهم ما از این میزان ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده که می‌توان به این موضوع پرداخت چرا که این سهم بسیار کم بوده است.

باقری تاکید کرد: در بحث انرژی تمام خصوصیات را برای تبدیل شدن به هاب منطقه داریم که نیازمند کمک بخش خصوصی و دولت است.

وی همچنین به چالش‌های بخش خصوصی برق پرداخت و گفت: ریسک بالای خریداران به دلیل روابط سیاسی، ضعف مالی کشورهای در حال توسعه و بازارهای هدف ایران، ضعف اطلاعات بازار، ضعف در قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های صادراتی و رقابت‌های مخرب شرکت‌ها در بازار هدف از مشکلاتی است باید برای آن فکر کنیم.

او خاطرنشان کرد: ضعف خدمات بانکی و بیمه‌ای برون مرزی، ضعف در تامین مالی پروژه‌های برون مرزی، ضعف در نظام یکپارچه حکمرانی صادرات و ضعف در دیپلماسی اقتصادی از جمله چالش‌های ما در کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا