انرژی

تولید روزانه ۹.۲ میلیون بشکه معادل نفت‌وگاز در ایران

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این‌که تولید کل انرژی در کشور ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است، نحوه تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها در صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مبینی در نشست خبری تحت عنوان “تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها در صنعت نفت” که امروز در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شد، اظهار کرد: می‌توانیم به تحریم به شیوه‌ای نگاه کنیم که از ظرفیت درونی کشور چگونه استفاده کنیم که تهدید تحریمی تبدیل به فرصت شود.

وی با بیان این‌که بخش انرژی در جهان مسیر پیچیده‌ای را پیدا کرده است، اظهار کرد: در مساله‌ی انرژی عناصر اقتصادی، محیط زیست، امنیت انرژی، کمبود منابع هیدروکربونی و غیره دخالت دارند و در شرایط نوین نمی‌توانیم از یک زاویه به انرژی نگاه کنیم.

همچنین بخوانید

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: اولین عنصر مورد توجه کارایی انرژی و دومین انرژی متنوع‌سازی است. منظور از متنوع‌سازی این است که در منبع انرژی فرآیندهای تولید، مصرف و چگونگی انتقال تنوع ایجاد شود. در روزگار کنونی مصرف‌کننده امنیت خود را به یک کشور وابسته نمی‌کند. عنصر دیگر مدیریت کربن است.

مبینی در ادامه با اشاره به اقدامات آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اظهار کرد: آمریکا تصمیم می‌گیرد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود و فرآیند به صفر رساندن را متوقف می‌کند، اما از سوی دیگر مبادلات مالی ما را با مشکل مواجه می‌کنند. در واقع آنها می‌توانند بر مسائل اختلال ایجاد کنند، اما این‌که بخواهند همه چیز را کنترل کنند ناممکن است.

میزان تولید نفت و گاز در ایران

وی در ادامه در مورد میزان تولید نفت و گاز در کشور ادامه داد: بر اساس شاخص‌های عملکرد واقعی صنعت انرژی ایران روزانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و گاز معادل بشکه نفت تولید می‌کند و حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از این میزان را مصرف می‌کند. این در حالی است که جی دی پی کشور ۴۰۰ میلیارد دلار و براساس نرخ جاری ۶۸۰ میلیارد دلار است.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه میزان صادرات در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ را مقایسه کرد و گفت: این مقایسه حاکی از آن است که صادرات نفت خام از ۱.۸۴ به ۳.۲۱ افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده افزایش تولید است و آمریکا قصد دارد اجازه ندهد میزان تولید رشد پیدا کند.

مبینی ادامه داد: مصرف نهایی در بخش حمل و نقل که از سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۴.۸ درصد افزایش داشته است. خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۱۴.۲۶ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رونق اقتصادی و فاصله گرفتن خام‌فروشی است. بر اساس شاخص بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، هشت درصد رشد داشته است.

تدوین برنامه اجرایی کارایی انرژی

وی از همکاری بین موسسه مطالعات انرژی ایران با موسسه مطالعات انرژی آلمان خبر داد و گفت: با همکاری موسسه آلمانی برنامه اجرایی کارایی انرژی کشور در حال تدوین است.

مشکل بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری است

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه با بیان این‌که تنها مشکل بخش بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خارجی است، ادامه داد: ممکن است سرمایه‌گذاری در زمان تحریم محدود شود. البته با تدابیر دولت و مذاکره با اروپا ممکن است این مشکل برطرف شود. در حال حاضر مطالعات حاکی از آن است که عمده مصارف آینده از غرب به سمت شرق و آسیا در حال حرکت است و ما می‌توانیم با آنها کار مشترک انجام دهیم.

مبینی با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، اظهار کرد: بورس یک محل مناسب برای جذب نقدینگی بازار در صنعت نفت است.

در عالم سیاست هیچ دوست و دشمنی‌ دائمی نیست

وی در ادامه با تاکید بر این‌که در عالم سیاست هیچ دوستی و دشمنی دائمی نیست، ادامه داد: هیچ کس برای منفعت دیگری بازی نمی‌کند. این موضوع طبیعی است که روس‌ها تولید خود را در اوپک افزایش دهند که جای ایران را بگیرند.

جزئیات تلفات انرژی در ایران

در ادامه مراسم حامد حوری‌جعفری – رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی – با بیان این‌که تولید کل انرژی در کشور ۹.۳۲ میلیون معادل بشکه نفت خام است، افزود: از این میزان ۵.۴۵ میلیون بشکه وارد سیستم انرژی کشور می‌شود و در نهایت بعد از تلفاتی که به واسطه فراورش در نیروگاه‌ها اتفاق می‌افتد ۳.۶۸ میلیون بشکه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

وی ادامه داد: به طور کلی ۲.۱۴ میلیون بشکه معادل نفت خام تلفات در سیستم انرژی قبل از این‌که به دست مصرف کننده برسد رخ می‌دهد. میزان اتلاف انرژی در نیروگاه‌ها ۸۰۵ هزار بشکه در روز معادل بشکه نفت خام است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا