بورسفرابورس

امکان فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و پوششی در بازار پایه

چهل و سومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه، به منظور معرفی ظرفیت‌های شرکت تولیدات پتروشیمی قائدبصیر صبح امروز  در شرکت فرابورس ایران برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از فرابورس ایران، در این نشست، پرویز راحت، مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر گفت: این شرکت مالک نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی برق در استان خوزستان است که با ظرفیت ۸۱۵ مگابایت فعالیت می‌کند؛ از این رو شاید بتوان گفت تنها نیروگاهی است که در کشور در سال گذشته ضریب بهره‌برداری بالای ۹۳ درصد داشته است.

وی درباره برنامه‌های این هلدینگ برای ورود زیرمجموعه‌ها به بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه سهام نیروگاه آبادان در فرابورس و عرضه اولیه سهام شرکت توسعه میادین نفتی از طریق بورس را دنبال خواهیم کرد.

‏رضا فرزادی مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره پتروشیمی قائد بصیر هم اظهار داشت: این شرکت تولیدکننده ABS است که در کشور تنها دو شرکت پتروشیمی قائد بصیر و پتروشیمی تبریز آن را تولید می‌کنند و بخش اعظم بازار داخلی در دست شبصیر است.

وی افزود: عمده تولیدات پتروشیمی قائد بصیر به صورت سفارشی است و این مجموعه حتی قابلیت تولید نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.البته با توجه به کیفیت محصولات شرکت قائد بصیر، تولیدات این شرکت جایگزین محصولات خارجی شده است.

همچنین بنا به اعلام مسوولان شرکت تولیدات پتروشیمی قائدبصیر، سوددهی این شرکت به توجه به افزایش تولیدات به ۴۱ هزار تن در سال رسیده که با توجه به ظرفیت اسمی شرکت این مقدار بسیار قابل توجه است.

در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه ، معا‌ون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران هم با اشاره به راه‌اندازی فاز نظارتی در سامانه فراسا گفت: سامانه فراسا یک سامانه تعاملی میان کارگزاران و فرابورس است که ارتباطات فی‌مابین را به صورت اتوماتیک و مکانیزه کرده است.

بهنام محسنی افزود: در این سامانه فاز نظارتی نیز راه‌اندازی شده که هرگونه تحرکات مشکوک معامله‌گران کارگزاری‌ها و سایر معامله‌گران در بازار سهام را رصد کرده و از طریق ارسال پیامک به اطلاع مدیران‌عامل کارگزاری‌ها می‌رساند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم از طریق فاز نظارتی سامانه فراسا تخلفاتی که ظن وقوع جرم در بازار معاملات را دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی می‌شود کاهش یابد.

محسنی در این نشست با اشاره به انجام عملیات بازارگردانی در برخی سهام بازارهای اول و دوم فرابورس ایران افزود: در دستورالعمل فعلی بازارگردانی انجام این عملیات در بازار پایه ممکن نیست و فقط شرکت‌های پذیرش‌شده می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند، اما در بازار پایه تغییراتی کلی پیشنهاد شده که امکان فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و پوششی در این بازار فراهم شود.

معا‌ون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران خاطرنشان کرد: تا دو ماه پیش برای عملیات بازارگردانی دامنه نوسان قیمت حداقل دو برابر دامنه نوسان عادی قیمت در بازارهای اول و دوم بوده‌است که با دستورالعمل سازمان این امکان وجود دارد که دامنه نوسان قیمت با وجود بازارگردان همانند دامنه نوسان عادی در این دو بازار باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا