انرژی

وزارت نیرو خواهان کمک بخش خصوصی برای توسعه صادرات شد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در زمینه صادرات انرژی دستور کارهای منسجمی دریافت می‌کنیم اما نیاز است که با همفکری بخش خصوصی نقشه راه را مشخص کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایون حائری در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق اهداف صادراتی صنعت برق با اشاره به لزوم افزایش صادرات انرژی در سال آتی گفت: برای افزایش صادرات باید سازوکارهایی در نظر گرفته شود. در بخش صادرات تجهیزات در کشور قابلیت‌های مناسبی داریم اما نیازمند سازوکارهایی برای توسعه صادرات هستیم تا سازندگان داخلی بتوانند از این سازوکار بهره‌برداری کنند.

وی اظهار کرد: بیشترین صادرات کشور در سال ۱۳۹۵ مربوط به صنعت برق بوده که رقمی معادل ۲.۷ میلیارد دلار را نشان می‌دهد، اما پتانسیل‌ها در صنعت برق کشور نشان می‌دهد که می‌توانیم اعداد صادراتی این بخش را افزایش دهیم و این افزایش صادراتی با حمایت دولت از سازندگان داخلی و تسهیل مبادلات بانکی صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید

حائری با اشاره به گزارش روز گذشته سندیکای صنعت برق عنوان کرد: این گزارش از جمله برنامه‌هایی است که برای تغییر، تفکر و استراتژی مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر نیرو با بیان این‌که صادرات کشور در زمینه تجهیزات برقی بسیار پر رنگ بوده است، افزود: افزایش صادرات در این بخش در شرایط کنونی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم در این زمینه پیشرفت کنیم.

وی با بیان این‌که سال آینده، سال صادرات انرژی است، تاکید کرد: اقدامات مناسبی در زمینه صادرات انرژی صورت گرفته است و اکنون هاب انرژی منطقه هستیم و همانطور که وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرد، در بخش انرژی‌های نو نیز سازوکارهای را در نظر گرفتیم که سرمایه‌گذاران بتوانند بخشی از انرژی خود را صادر کنند.

اهداف صادرات برق باید پویا باشد

همچنین فرهاد یزدان‌دوست – سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق – با اشاره به لزوم پویایی اهداف صادراتی صنعت برق عنوان کرد: می‌توان از کشورهایی با شرایط مشابه برای رسیدن به اهداف پویا الگوبرداری کرد.

وی با بیان این‌که تحقق اهداف صادراتی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در همه جای دنیا این بخش دارای پویایی و تحرک است، اظهار  کرد: برای رسیدن به آن نیز باید اهداف بلندمدتی برای به‌دست آوردن بازار در نظر بگیریم و دستاوردهای کمی و کیفی این صنعت را بررسی کنیم.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با بیان این‌که اهداف باید از پویایی لازم برخوردار باشند، افزود: برای رسیدن به این هدف نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم و همچنین می‌توانیم از برخی کشورهایی که شرایط ما را داشتند و اکنون رشد کرده و یا شکست خورده‌اند، الگوبرداری کرده و استفاده کنیم.

یزدان‌دوست با اشاره به مشکلات بخش خصوصی اظهار کرد: برخی مشکلات بخش خصوصی به ارز، گمرک، مواد اولیه، مشکلات سیستم صادراتی و تبعات تحریم باز می‌گردد اما به نظر من این یک شعار نیست که باید چالش‌ها را تبدیل به فرصت کرد و در شرایط کنونی ما می‌توانیم فرصت‌های جدید بسازیم.

وی تصریح کرد: اگر نگاه ما برای سرپا نگه داشتن صادرات صنعت برق درست بود اکنون لازم نبود به این سرعت به آن بپردازیم و زمان بررسی بیشتری میسر بود.

او ادامه داد: اکنون لطمه‌ها و مشکلات در این صنعت بروز کرده است و باید شما صنعتگران و فعالان این بخش، مشکلات خود از جمله مشکلات ارزی، گمرکی، بانکی و غیره را به ما منتقل کرده و راهکارهای خود را ارائه دهید تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: اکنون بر خلاف رویه سنتی سابق، وظایف جدید به وزارت نیرو داده شده تا در قالب کمیسیون‌های مشترک با کشورهایی همچون آلمان، روسیه و غیره همکاری‌هایی داشته باشیم و این یک فرصت ویژه و مهم است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا