بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیش‌بینی کاهش تخلفات بازار معاملات با راه‌اندازی فاز نظارتی در سامانه فراسا

چهل و سومین نشست خبری یک دیدار یک عرضه، به منظور معرفی ظرفیت‌های شرکت تولیدات پتروشیمی قائدبصیر صبح امروز  در شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، در بخشی از این نشست، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به راه‌اندازی فاز نظارتی در سامانه فراسا گفت: سامانه فراسا یک سامانه تعاملی میان کارگزاران و فرابورس است که ارتباطات فی‌مابین را به صورت اتوماتیک و مکانیزه کرده است.

همچنین بخوانید

بهنام محسنی افزود: در این سامانه فاز نظارتی نیز راه‌اندازی شده که هرگونه تحرکات مشکوک معامله‌گران کارگزاری‌ها و سایر معامله‌گران در بازار سهام را رصد کرده و از طریق ارسال پیامک به اطلاع مدیران‌عامل کارگزاری‌ها می‌رساند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم از طریق فاز نظارتی سامانه فراسا تخلفاتی که ظن وقوع جرم در بازار معاملات را دارد و منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی می‌شود کاهش یابد.

محسنی در این نشست با اشاره به انجام عملیات بازارگردانی در برخی سهام بازارهای اول و دوم فرابورس ایران افزود: در دستورالعمل فعلی بازارگردانی انجام این عملیات در بازار پایه ممکن نیست و فقط شرکت‌های پذیرش‌شده می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند، اما در بازار پایه تغییراتی کلی پیشنهاد شده که امکان فعالیت صندوق‌های بازارگردانی و پوششی در این بازار فراهم شود.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران خاطرنشان کرد: تا دو ماه پیش برای عملیات بازارگردانی دامنه نوسان قیمت حداقل دو برابر دامنه نوسان عادی قیمت در بازارهای اول و دوم بوده است که با دستورالعمل سازمان این امکان وجود دارد که دامنه نوسان قیمت با وجود بازارگردان همانند دامنه نوسان عادی در این دو بازار باشد.

 

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا