انرژی

نفت سال آینده ارزان می‌شود

اکثر شرکت‌های بازرگانی نفت بزرگ جهان انتظار دارند نفت در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر کندی رشد اقتصادی و افزایش عرضه برای جبران صادرات کمتر ایران به بازار، کاهش پیدا کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در کنفرانس کالاهای جهانی رویترز، راسل هاردی، مدیرعامل ویتول در این باره اظهار کرد که بازارهای نفت بلافاصله دچار محدودیت عرضه نشدند و قیمت مناسب برای نفت برخلاف محدوده ۸۵ تا ۹۰ دلار که برخی از افراد درباره آن صحبت می‌کنند، در سال آینده نزدیک به ۷۰ یا ۶۰ دلار در هر بشکه است.

حدود یک ماه پیش در کنفرانس “نفت و پول لندن” که اوایل اکتبر برگزار شد، مدیران شرکت‌های ویتول، گانور و گلنکور پیش‌بینی کرده بودند قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل علاوه بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بین ۶۵ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

همچنین بخوانید

در حالی که ایان تایلور، رییس هیات مدیره ویتول در میان شرکتهای بازرگانی بزرگ، منفی‌ترین نقطه نظر را داشت و پیش‌بینی کرد نفت برنت در سال آینده به ۶۵ دلار در هر بشکه می‌رسد جرمی وایر، مدیراجرایی ترافیگورا به شدت خوش‌بین بود و اظهار کرد اگر نفت تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، تعجب نخواهد کرد.

ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت دنیاست، اکنون پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را مورد تجدیدنظر قرار داده و از ۱.۵ میلیون بشکه در روز برآورد قبلی به ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

توربیون تورنکوئیست، مدیرعامل شرکت گانوور نیز انتظار دارد قیمت نفت سال آینده در سطح فعلی حدود ۷۵ دلار در هر بشکه قیمت نفت برنت بماند زیرا تولیدکنندگان از این حقیقت آگاهند که قیمت‌های بالاتر به رشد تقاضا آسیب زده و به اشباع عرضه دیگری منجر می‌شود.

مارکو دوناند، مدیرعامل شرکت مرکوریا نیز به نوبه خود معتقد است به دلیل تنش‌های تجاری و سایر عوامل، تقاضا برای نفت ممکن است در سال آینده برخلاف تصورات قبلی چندان قوی نباشد.

وی در نشست کالاهای جهانی رویترز گفت: این احتمال وجود دارد که ذخایر نفت در سال آینده افزایش پیدا کند. اگر قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ در محدوده ۷۰ دلار بماند، اوپک و شرکایش این پرسش را مطرح خواهند کرد که آیا بیش از حد به میزان عرضه اضافه نکرده‌اند و ممکن است استراتژی خود را تغییر داده و دوباره میزان عرضه را محدود کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا