امور زیربناییراه و ساختمان

تحریم تاثیری بر بازار مسکن ندارد

رئیس اتحادیه املاک:

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تحریم‌ها ممکن است اثرات کوتاه‌مدتی بر روی بخش مسکن ایجاد کند اما منجر به گران‌تر شدن مسکن نخواهد شد، زیرا هم‌اکنون نیز قیمت‌ها بالاتر از توان مردم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصطفی قلی خسروی در مجمع هم‌اندیشی اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در شرایط تحریم، بخش ساختمان‌سازی امن‌ترین سرمایه‌گذاری است چرا که مسکن یک کالای ماندگار و مطمئن است. از سوی دیگر وزیر جدید راه و شهرسازی اعتقاد به ساخت و ساز دارد که مورد تاکید رئیس جمهور نیز هست و به همین جهت می‌توان پیش بینی کرد در حوزه مسکن تحرکاتی ایجاد شود.

وی افزود: مقاومت ملت ایران طی ۴۰ سال گذشته نشان داده تحریم‌های آمریکا تاثیری بر اراده ملت ایران ندارد و از این مرحله نیز به سلامت عبور می‌کنیم. در طول چهار دهه گذشته ما با انواع و اقسام مشکلات، جنگ و تحریم مواجه بودیم اما دیدیم که اقتصاد کشور سرپا ایستاده است. به خصوص آنکه هم‌اکنون کشورهای اروپایی، چین و روسیه در برجام حضور دارند و می‌توانیم از این معاهده به نفع خودمان استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

مردم به جای طلا و ارز، مسکن خریداری کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه خرید و فروش و اجاره مسکن ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل سرما افت معاملات طبیعی است. من رکود را قبول ندارم. به همین جهت از واژه کسادی استفاده می‌کنم. کسانی که قصد خرید مسکن دارند، این کار را انجام دهند و مالکان هم بفروشند. زیرا این موضوع به گردش مالی در بخش مسکن در حوزه ساخت و ساز کمک می‌کند. توصیه می‌کنم مردم به جای خرید ارز و طلا اقدام به خرید مسکن کنند. زیرا مسکن یک سرمایه‌گذاری بلندمدت، مطمئن و امن است.

خسروی خرید ملک در ترکیه و امارات توسط بعضی از هموطنان را دارای ریسک دانست و گفت: ترکیه و امارات با فروش ملک به شهروندان دیگر کشورها از جمله هموطنان ما سرمایه‌های کلانی جذب کرده‌اند. الان هم عده‌ای با هدف گرفتن اقامت در ترکیه اقدام به خرید آپارتمان و ویلا در این کشور می‌کنند که قطعا این افراد در آینده پشیمان می‌شوند و با ضرر برمی‌گردند. امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها در داخل کشور خودمان انجام شود زیرا صنعت ساختمان با ۸۵ درصد تولید داخلی مرتبط است و ۱۷۴ شغل کلیدی به این صنعت بستگی دارد.

وی در خصوص اهمیت کد رهگیری اظهار کرد: کد رهگیری امنیت معاملات را بالا می‌برد اما در این خصوص لازم است دستگاه‌های دیگر با ما همکاری کنند. سه موضوع در این زمینه اهمیت دارد. اطلاعات ملک از جمله پلاک ثبتی، پایان کار شهرداری و بدهی مالیاتی باید در اختیار دفاتر مشاوران املاک قرار گیرد که درخواست ما این است دستگاه‌های مرتبط در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی تاکید کرد:  فعالیت مشاوران املاک مبتنی بر اعتماد است. یک مشاور باید آنقدر اعتبار داشته باشد تا مردم محله به او اعتماد کنند. متاسفانه تخلفات در شرکت‌های ثبتی رخ می‌دهد اما دفاتر املاک را مقصر جلوه می‌دهند. به همین منظور قوانین اجتماعی ما باید قوی‌تر شود.

خسروی با اشاره به اینکه در دوران شهرداری آقای کرباسچی واحدهایی را ایجاد کردند که فایل‌های مربوط به فروش املاک را در اختیار متقاضیان قرار می‌داد، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در فرایند افتاد این بود که جرم‌ها و تخلفاتی صورت گرفت. در حالی که مشاور املاک که به خانه مردم مراجعه می‌کند، اعتبارش باعث می‌شود امنیت خانه‌های مردم بالا برود. در خصوص برخی سایت‌های مجازی و اپلیکیشن‌ها نیز شاهد موارد تخلف هستیم که امیدواریم با استفاده از ظرفیت دفاتر املاک شاهد کاهش آمار جرم در این زمینه باشیم.

قانون نظام صنفی جدی‌تر دنبال شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: ما می‌خواهیم که قانون نظام صنفی به حدی قدرت بگیرد که فرد متخلف را تنبیه کنیم. با اینکه در صنف مشاوران املاک تخلفات بسیار پایین است، اما به هر حال اولین تخلفی که یک مشاور املاک صورت دهد، با زندگی یک فرد بازی شده است. چرا که مسکن باارزش‌ترین دارایی یک فرد است که بعضا پس‌انداز یک عمر را برای آن هزینه کرده است. پس صنف ما از دیگر اصناف حساس‌تر است و تنبیهات و تشویقات ما هم باید متمایز باشد.

وی با اشاره به توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات اظهار کرد: ریل استیت (Real State) در همه جای دنیا جریان دارد و دولت‌ها اختیاراتی را به توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات می‌دهند. ما نیز در ایران احتیاج داریم تا از تجارب سازندگان و واسطه‌های ملکی استفاده کنیم. در این زمینه باید اتاق‌های فکر تشکیل دهیم و بحث ریل استیت را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا