انرژی

برد غول‌های انرژی آمریکا از تحریم‌های ضدایرانی

خروج ترامپ از برجام، اگرچه باعث ناخوشنودی متحدان آمریکا شد اما این استراتژی به سود سهامداران شرکت‌های نفتی اکسون موبیل و شورون تمام شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این دو تولیدکننده آمریکایی قیمت بالاتر نفت را که پس از اعلام تحریم‌های واشنگتن علیه ایران روند افزایشی پیدا کرد، عامل درآمد بالاتر خود در سه ماهه سوم امسال اعلام کردند.

درآمد این دو شرکت بالاتر از انتظار تحلیلگران وال استریت بود. درآمد ۲.۳۹ دلار به ازای هر سهم شورون، بالاتر از میانگین درآمد ۲.۰۶ دلار بود که تحلیلگران در نظرسنجی “فکت ست” پیش‌بینی کرده بودند. سود اکسون موبیل نیز ۱.۴۶ دلار به ازای هر سهم بود که ۲۰ درصد بالاتر از رقم پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران بود.

همچنین بخوانید

آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته هشدار داد افزایش قیمت‌های نفت که امسال به بالاترین رکورد خود از سال ۲۰۱۴ رسیدند به همراه زغال سنگ و گاز طبیعی گران‌تر، ممکن است رشد اقتصادی جهانی را محدود کند.

قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی بازار نسبت به کمبود عرضه پس از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزایش پیدا کرد. دولت آمریکا تهدید کرده کشورهایی را که پس از چهارم نوامبر به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند تحریم خواهد کرد البته قرار است به برخی از کشورها معافیت‌هایی صادر کند که به آنها امکان می‌دهد به وارداتشان از ایران ادامه دهند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران از ماه مه به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و خریداران تحت فشار آمریکا، خرید خود را کمتر کرده اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اظهار کرد ما با کشورها برای کاهش حداکثر ممکن صادرات نفت ایران همکاری کرده‌ایم با این حال تلاش‌های دولت برای حفظ ثبات قیمت نفت ادامه دارد.

پمپئو اظهار کرد: نه تنها این امر برای مصرف کنندگان آمریکایی و اقتصاد جهان خوب است بلکه تضمین می‌کند که ایران قادر نیست اکنون که صادراتش کاهش پیدا کرده است، درآمد خود از نفت را افزایش دهد. قیمت نفت برنت که شاخص قیمت جهانی است، در سه ماه منتهی به سپتامبر، ۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۱.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته نیل هانسن، مدیر روابط سرمایه‌گذار اکسون موبیل، در همین مدت افزایش ۱۹ دلاری هر بشکه نفت، درآمد کسب و کار اکتشاف و تولید اکسون موبیل را به میزان ۲.۶ میلیارد دلار افزایش داد. درآمد خالص این شرکت ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶.۲۴ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش واشنگتن اگزماینر، مایکل ویرث، مدیرعامل شورون نیز روز جمعه گفت: درآمد خالص این شرکت با بالا رفتن قیمت نفت و تولید، بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است. این غول نفتی برای هر بشکه نفت و گاز طبیعی مایع در سه ماهه سوم، ۶۲ دلار کسب کرد که ۴۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا