بورسبورس اوراق

تغییر رنگ شاخص در جو کاملا هیجانی؛ بازار نیاز به رفتار درمانی دارد

در دوساعت ابتدایی بازار امروز شاهد رشد ۹۰۰ واحدی شاخص و همچنین سایر نماگرها بودیم. اما جو کلی بازار به واسطه انتشار خبر رد لایحه cft توسط شورای نگهبان مجددا منفی شد و بسیاری از حقیقی ها دست به ماشه شدند. بازار امروز نیز اسیر هیجانات زودگذر و رفتارهای به دور از تحلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز بازار بازهم نشان در شرایط هیجانی رفتار معامله گران حقیقی هیچ نشانی از منطق و تحلیل نداشته و کاملا اسیر تصمیم گیری های لحظه ای است. در ابتدای صبح شاخص کل کار خود را با رشد ۹۰۰ واحدی آغاز کرد و سایر نماگرها نیر در محدوده های مثبت قرار گرفتند. این روند تا ساعت ۱۱ ادامه یافت اما به محض انتشار خبر رد لایحه cft توسط شورای نگهبان به یکباره تمام بازار رنگ عوض کرد. نمادهای بانکی که در ابتدای معاملات با اقبال نسبتا مناسب معامله گران کار خود را آغاز کرده بود با این خبر شاهد تشکیل صف فروش در اغلب نمادهای این گروه بود. در سایر گروه ها نیز دادوستدها تحت تاثیر کلیت بازار قرار گرفته و وارد محدوده های منفی شدند. اما گفتنی است که در شرایط فعلی به نظر می رسد نگاه معامله گران بسیار سطحی بوده و تنها در لحظه تصمیم می گیرند. از این رو شاید بهترین راه حل برای این روزهای بازار، رفتار درمانی در دادوستدهای معامله کنندگان باشد.

در مجموع تاکنون شاخص کل با عقبگرد ۳۰۸واحدی به پله ۱۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد بازگشته است. شاخص هم وزن اما به دلیل عقب نشینی سنگین قیمتی در نمادهای گروه بانکی و خودرویی افت بیشتری را نسبت به سایر شاخص ها تجربه کرده و با کاهش ۱۹۰ واحدی به ارتفاع ۲۷ هزار و ۹۳۶واحد نزدیک شده است. در فرابوس که از ابتدای صبح شاهد ایجاد اختلال در هسته معاملاتی این بازار بودیم به سرعت مثبت کم رنگ آیفکس جای خود را با عقب نشینی ۲۰ وحادی عوض کرد و اکنون نماگر فرابورس با افت ۱.۳ درصدی با ارتفاع یک هزار و ۹۸۷ بازگشته است.

همچنین تا این لحظه بیش از دو میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان ۶۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای مهم بورسی، «کگل»، «فارس» و «وامید» بیشترین نقش را در محافظت از شاخص برای افت بیشتر داشته اند.. از سوی دیگر اما «پارس» و «رمپنا» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده اند. در فرابورس نیز معاملات پُرحجم و منی در نمادهای «ذوب»، «زاگرس»، «دماوند» بیشترین افت را بر شاخص فرابروس تحمیل کرده اند.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا