صنعت، معدن، تجارتمعدن

چگونگی تبدیل شدن بخش معدن به موتور محرکه توسعه

یک کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل موثر در توسعه بخش معدن کشور گفت: تامین مالی معادن با تشکیل کنسرسیوم بزرگ معدنی، تفکیک نقش دولت و بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاری خارجی و توجه به منابع گسترده معدنی را می توان از جمله عوامل موثر در تبدیل شدن بخش معدن به موتور محرکه اقتصاد کشور نام برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حمید آذرمند افزود: مشکل مهم در زمینه توسعه معادن و صنایع معدنی کشور مساله تامین مالی است.

وی افزود: ساختار تامین مالی معادن کشور بسیار ناکارآمد است اما این مشکل را می توان با تشکیل کنسرسیوم های بزرگ معدنی و تنوع بخشی و توسعه نظام تامین مالی حل کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تفکیک نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه معادن بسیار حائز اهمیت است اظهار کرد: نقش دولت باید متمرکز بر ایجاد زیرساخت، سرمایه گذاری در اکتشافات، بهبود محیط کسب و کار و افزایش شفافیت و رقابت و زمینه سازی برای جذب سرمایه های خارجی باشد.

وی ادامه داد: در مجموع توجه به ذخایر گسترده معدنی، قابلیت رشد سریع بخش معادن، قابلیت جذب سرمایه گذاری خارجی، پایداری نسبی فعالیت های معدنی، ماندگاری طولانی سرمایه گذاری ها، پیوندهای پسین و پیشین قوی با سایر فعالیت های اقتصادی و کمک به بهبود تراز تجاری، می توان ادعا کرد بخش معادن و صنایع معدنی کشور قابلیت تبدیل شدن به یکی از پیشران های رشد اقتصادی در آینده را داشته باشد .

چگونگی نقش توسعه معادن و صنایع معدنی در توسعه اقتصاد کشور، از ابعاد قابل بررسی است. به عنوان مثال صنعت فولاد نهاده های مورد نیاز برای تولید بسیاری از صنایع ماندد خودروسازی، ساختمان، تولید تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند.

منبع: دنیای اقتصاد

فایل دانلود مشروح گفت و گو با حمید آذرمند

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا