بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رییس کل بیمه مرکزى: لزوم ساماندهی به ١٠ استارت‌آپ بیمه‌اى کشور

بیمه مرکزی در نظر دارد کلیه استارت‌آپ‌های حوزه بیمه را به طور رسمی ثبت و تأیید کرده و با آنها برای بازاریابی صنعت بیمه همکاری کند.

به گزارش پیوست، غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس بیمه مرکزی، امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: «تاکنون ۱۰ مجموعه استارت‌آپی در حوزه بیمه شناسایی شده‌اند. این استارت‌آپ‌ها باید در بیمه مرکزی ثبت شوند و صلاحیت حرفه‌ای و فنی آنها مورد تأیید بیمه مرکزی قرار گیرد. به این ترتیب می‌توانیم راه را برای فعالیت آنها در چارچوب مقررات بیمه مرکزی هموارتر کنیم.»

سلیمانی با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌های حوزه بیمه در حال حاضر در نقش کارگزاری عملیاتی فعالیت می‌کنند در مورد نحوه تعامل آنها با بیمه مرکزی نیز می‌گوید: «می‌خواهیم آنها را تبدیل به نمایندگی خود در راستای بازاریابی این حوزه کنیم. هرچند در سطح شرکت‌های بیمه پوشش‌های متنوع بیمه‌ای داریم و قوانین آن را هم مشخص کردیم؛ اما برای توسعه نفوذ بیمه بین آحاد مردم و شرکت‌ها نیاز به نوآوری استارت‌آپ‌ها داریم. به این ترتیب هم ضعف بازاریابی این حوزه رفع خواهد شد هم استارت‌آپ‌ها می‌توانند به درآمدزایی خوبی برسند.»

رییس بیمه مرکزی با یادآوری اینکه تمام بیمه‌نامه‌های ثبت شده توسط شرکت‌های بیمه، در سنهاب که مرکز فاوای بیمه مرکزی است ثبت می‌شوند، در خصوص آمادگی زیرساخت فناوری بیمه مرکزی برای توسعه خدمات استارت‌آپ‌ها اعلام می‌کند: «اطلاعات سامانه سنهاب می‌تواند در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گیرد تا بتوانند متناسب با نیازهای موجود خدمات بدهند و هزینه بیمه‌ای خانوارها را به حداقل برسانند.»

سلیمانی همچنین با تاکید بر اینکه شرکت‌های استارت‌آپی حوزه بیمه نه علیه صنعت بیمه بلکه عاملی برای رشد آنها تلقی می‌شوند، در مورد نواقص قوانین لازم برای فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه بیمه عنوان می‌کند: «قوانین و مقررات لازم برای حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه بیمه در حال پیش‌نویس است و به زودی در شورای عالی بیمه تصویب خواهد شد. امکان ابطال بیمه‌نامه‌ها بعد از صدور، از جمله مباحث مورد بررسی ما در چارچوب این قوانین حمایتی خواهد بود.»

در ادامه این نشست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با یادآوری اینکه از چهار سال گذشته این معاونت جلساتی مداومی با بیمه مرکزی داشته است، اعلام می‌کند: «نیاز به بستر خاصی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بیمه داریم. چرا که بسیاری از این شرکت‌ها نیاز به خدمات بیمه محصول دارند.»

ستاری با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته استارت‌آپ‌های متعددی در حوزه بیمه مشغول به کار شده‌اند، در مورد تاثیرات مثبت آنها بر بازار بیمه می‌گوید: «شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه بیمه، بازیگران جدیدی هستند که نوآوری دارند و می‌توانند ساختارهای بیمه‌ای و بازیگران سنتی این حوزه را تحت‌الشعاع خود قرار دهند. ضمن اینکه دسترسی به بیمه‌ها را افزایش و قیمت‌ها را کاهش خواهند داد.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام اینکه با تفاهم‌نامه امروز با بیمه مرکزی، به دنبال بهبود محیط کسب‌وکار این استارت‌آپ‌ها هستیم، تاکید می‌کند: «پرورش استارت‌آپ‌های بیمه و تزریق آنها به بازار بیمه به عهده شتابدهنده‌هاست. ما تحت هیچ شرایطی در کسب‌وکار این استارت‌آپ‌ها دخالتی نمی‌کنیم.»

علیرضا دلیری معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با اشاره به تلاش این معاونت برای ارتباط برقرار کردن با حوزه‌های مالی همچون بانک، بیمه، بورس و ضمانت‌نامه، در مورد هدف از امضای تفاهم‌نامه با بیمه مرکزی می‌گوید: «به دنبال تزریق استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه سنتی هستیم. همچنین می‌خواهیم بیمه‌های جدیدی همچون بیمه مسئولیت را از طریق مراکز نوآوری و شتابدهی و برگزاری رویدادهای کارآفرینی بیمه، عملیاتی کنیم. بعد از تشکیل جلساتی کارگروه، طی ماه‌های آینده اولین رویداد کارآفرینی بیمه را در کشور برگزار خواهیم کرد.»

دلیری همچنین از ایجاد یک بسته حمایتی با تخفیف ویژه برای محصولات دانش‌بنیان خبر می‌دهد و می‌گوید: «به صورت آزمایشی، با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای دولتی بسته حمایتی با تخفیف ویژه بر بستر قوانین فعلی بیمه برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌ایم که مقدمات اجرایی آن نیز فراهم شده است.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا