انرژی

تحریم‌های نفتی کمر اقتصاد ایران را نمی‌شکند 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر اجرای دور جدید تحریم‌ها از ۱۳آبان گفت: یک سری از کشورها مانند چین و هند و … اعلام کرده اند که باید از ایران نفت وارد کنند و البته مهم است میزان واردات این کشورها چقدر باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،دکتر مهدی تقوی افزود:‌ سهمیه ایران در اوپک ۲میلیون و ۱۰۰هزار بشکه است که با این تحریم ها اگر بتوانیم میزان تولید را حداقل به یک میلیون و ۵۰۰هزار بشکه کاهش دهیم، وضع اقتصاد بد نخواهد شد و حتی با برنامه ریزی به سمت بهترشدن هم می توان گام برداشت و باید گفت تحریم ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌البته امیدوارم عربستان نتواند نفت بیشتری صادر کند که در این صورت کمبود نفت در بازارهای جهانی احساس خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی بیان کرد: اگر ایران نفت کمتری تولید کند به حتم تامین میزان نیاز کشورها دچار مشکل خواهند شد. 

تقوی گفت: این مساله ممکن است سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود که البته پیش بینی میزان دقیق این افزایش بسیار سخت است.

وی تاکید کرد: با توجه به دور جدید تحریم ها، قادر به صادرات ۲میلیون و ۱۰۰هزار بشکه نخواهیم بود اما امورات کشور به تدریج می گذرد.

وی بیان کرد: آمریکایی ها به عنوان یکی از طرفین برجام را امضا کرد و این مساله را حل کردند اما ترامپ به اصطلاح دبه درآورد و به عنوان یک آدم لوس و بی تفاوت و با رفتارهای بچگانه و نمایشی دست به نقض تعهدات زد. 

وی توضیح داد: هنگام امضای برجام بسیاری از مسایل حل و تحریم ها برطرف شد اما رییس جمهور فعلی آمریکا تمام تعهدات را در این زمینه نقض کرد.

این اقتصاددان افزود:‌ اکنون دولت های آسیایی مانند چین و هند و … به کمک ایران آمده اند و در سطح بین‌المللی اعلام کرده اند که مجبورند از ایران نفت وارد کنند بنابراین با این اقدام، رساندن صادرات نفت ایران به صفر غیرممکن است و این احتمال اصلا وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: اینکه با کاهش صادرات نفت ایران چقدر در بازارهای جهانی کمبود نفت احساس شود را از هم اکنون نمی توان پیش بینی کرد و مدتی باید بگذرد تا تاثیر خود را روی قیمت های جهانی نشان دهد.

وی درباره کارشکنی‌های آمریکا در کاهش قیمت نفت گفت: در واقع اگر ایران نفت کافی ( تاجایی که می تواند) صادر نکند به حتم قیمت نفت افزایش می‌یابد زیرا وقتی عرضه کم شود در نتیجه قیمت بالا می رود. 

تقوی بیان کرد: این مساله به نفع هیچ کس نیست و کشورهایی که قرار است نفت ایران را خریداری کنند با افزایش هزینه های تمام شده تولید مواجه خواهند شد. 

وی افزود: باید کشورهای مختلف راهکاری برای رفتارهای ترامپ پیدا کنند تا بیش از این متضرر نشوند.وی اظهار کرد: امیدوارم در ماه های آینده و با توجه به دور جدید تحریم ها، ایران لطمه نخورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره وضعیت اقتصادی در ماه های باقی مانده از سال ۹۷ گفت: تحریم ها روی درآمدهای دولت اثر دارد و اگر نفت کمتری صادر کنیم در نتیجه درآمد ارزی کمتری خواهیم داشت ولی اگر کمتر صادر کردن ما بتواند موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود این مساله می تواند موجب جبران ارزی کاهش تولید و صادرات شود.

وی توضیح داد: در ماه‌های گذشته یکی، دو مورد شوک قیمتی اتفاق افتاد و قیمت نفت افزایش یافت بنابراین با پیش بینی اینکه عرضه در سطح بازارهای جهانی کم خواهد شد می تواند منجر به ذخیره سازی و بیشتر خریدن نفت از سوی کشورهای دیگر شود که در نهایت قیمت را بالا خواهد برد.

وی خاطر نشان کرد:‌ اگر ایران ۲میلیون و ۱۰۰هزار بشکه نفت را می‌توانست صادرکند، ارز بیشتری دریافت می کرد اما اکنون شاهد وارد شدن مقداری فشار به اقتصاد ایران خواهیم بود که البته این فشار آن گونه نیست که کمر اقتصاد ایران را بشکند زیرا هند و چین و … با خرید نفت به کمک ما آمده اند. 

تقوی ادامه داد:‌ همچنین وزیر نفت از بورس نفت و انرژی خبر داده که این اقدام می تواند به نفع ما باشد زیرا نفت به افراد فروخته می شود و این افراد نسبت به صادرات اقدام خواهند کرد و ترامپ و دولت آمریکا نمی توانند این بخش را تحریم کنند زیرا دولت صادرکننده نفت نیست بنابراین تحریم مردم ممکن نیست.

وی در پایان بیان کرد:‌ امیدوارم اقدامات ترامپ روی اقتصاد ما تاثیر منفی زیادی نداشته باشد.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا