بورسبورس اوراق

استارت طلایی بورس با رخنه هیجان ناتمام ماند

معاملات امروز تالار شیشه ای در حالی آغاز شد که شروع رسمی تحریم های آمریکا نتوانست از فشاا تقاضا در بسیاری از نمادها بکاهد، با این وجود در ساعات میانی فعالیت بورس، رفتار توام با هیجان برخی سهامداران در پی انتشار چند خبر، بازار را به سمت افزایش عرضه کشاند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران امروز شاهد روندی دوسویه بود. در بخش اول تشدید تقاضا از سوی سهامداران شاخص را تا رشد حدود هزار واحد کشاند ، اما در نیمه دوم این فشار عرضه  بود که در نهایت منجر به افت شاخص کل شد.

دماسنج بورس تهران امروز با افت ۵۳۰ واحدی به سطح ۱۸۲هزار و ۹۱۸ واحد رسید، شاخص هم وزن نیز با  ۲۲۵ واحد افت به سطح ۲۷هزار و ۹۰۰ واحد نزول کرد.

رد هیجان در رفتار بورس بازان!

در ابتدای معاملات امروز نمادهای پالایشی با اقبال قابل توجهی از سوی سهامدارن همراه شدند. در ادامه و با گذشت یک ساعت از شروع فعالیت بازار، شاخص تحت تاثیر انبوه تقاضا در نمادهای “فارس”،”وبملت،”کگل” و “شبندر”  تا ۹۰۰ واحد رشد داشت. از سوی دیگر نمادهای قندی نیز امروز عمدتا تا صف خرید کشیده شدند ، در این میان “قهکمت” و “فثابت” با بیشترین حجم خرید از سوی سهامداران همراه شدند.

یا این وجود انتشار خبر رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم ، جو مثبت بازار را تحت تاثیر قرار داد و منجر به عرضه بسیاری از صفوف خرید شد.

تالار شیشه ای که در مقابله با جنگ روانی آمریکا روز پرباری را آغاز کرده بود ، تحت تاثیر تصمیم هیجانی برخی سهامداران به سمت واگذاری سهام پیش رفت. بطوریکه نمادهای بزرگ بانکی که تا آن موقع در سمت خرید تحرک مثبتی داشتند، شاهد خالی شدن این صف ها و تجمع در سمت عرضه بودند.

این اقدام عجولانه برخی سهامداران در حالی صورت گرفت، که تنها  شورای نگهبان لایحه مزبور را برای تجدید نظر و اصلاح ایرادات به مجلس بازگرداند و هیچگونه رای قطعی در خصوص CFT صادر نشده بود.

با این حال، در روزی که بورس تهران میتوانست شاهد قدرت نمایی سرمایه گذاران در مقابل تهدیدهای آمریکا باشد، جو روانی ناشی از ریسک های سیستماتیک بر بازار غلبه کرد. اما همچنان واکاوی صفوف عرضه و تقاضا حاکی از قدرت کم عرضه ها دارد و این احتمال را قوت می بخشد که بازار بار دیگر در سمت تقاضا قدرتمند شود.

در جریان معاملات امروز، “کگل” بزرگترین مانع از افت بیشتر شاخص شد و بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشت. معدنی و صنعتی گل گهر با حمایت قاطع حقوقی ها توانست به قبمت ۸۲۳۳ ریال ارتقا یابد. “فارس” دومین نماد موثر بر شاخص کل بود که خرید حدود ۱۰ میلیون سهمی حقوقی ها را به خود دید. در آن سمت نماد “رمپنا” و ” پارس” بیشترین اثر منفی را بر بازار داشتند و باعث افت شاخص شدند.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود، همچنین حجم معاملات به ۲ میلیارد و ۱۲۷ میلیون سهم رسید.

همچنین در روز یکشنبه بار دیگر حقوقی ها حمایت اصلی را از بازار داشتند. تغییر مالکیت امروز بورس تهران حدود ۱۰۰میلیارد تومان و از حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

همانند روز گذشته ، بیشترین حمایت حقوقی ها در صنایع محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی صورت گرفت. در آن سمت حقیقی نیز بیشترین تحرک را در گروه های زراعت و قند و شکر داشتند.

بیشترین خرید حقوقی ها در نماد “فولاد” به ثبت رسید. امروز بزرگان بازار حدود ۸۰ میلیارد ریال سهم از این شرکت خریداری کردند.

در آن سمت حقیقی ها بیشترین تقاضا را در صندوق امین یکم داشتند. این گروه نیز امروز ۱۸ میلیارد ریال سهم از “امین یکم” خریداری کردند.

منبع

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا