بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس بازهم اسیر معاملات هیجانی شد/ تداوم خروج اشخاص حقیقی از گروه‌های دلارمحور

شاخص بورس امروز تحت تاثیر جو روانی منفی زودگذری قرار گرفت که در اثر انتشار خبر ارجاع لایحه CFT به مجلس توسط شورای نگهبان بود. این در حالی بود که در ابتدای صبح برخلاف تصورات رایج در خصوص تاثیر روانی روز ۱۳ آبان و بازگشت تحریم‌ها، شاخص با رشد بیش از ۹۰۰ واحدی وارد کانال ۱۸۴ هزار واحد شده بود. اما گفتنی است در پایان بازار و با حمایت تمام قد حقوقی‌ها از فشار فروش کاسته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرها در دو ساعت ابتدایی شروع بازار در محدوده‌های مثبت قرار داشتند. در این بین بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای گروه بانکی بر شاخص کل داشتند. در گروه خودرویی نیز شاهد معاملات متعادل و تا حدی مثبت در نماد «خساپا» بودیم.  دادوستدها اما در گروه های صادرات محور و دلاری چندان مثبت و پُرحجم نبود.

اما در میانه های بازار و با انتشار خبر ارجاع  لایحه CFT به مجلس توسط شورای نگهبان، شاهد تغییر جهت کلی بازار بودیم.همین خبر سبب منفی شدن یکباره اغلب معاملات در گروه‌های کوچک و بزرگ بازار شد و جو هراس بی پایه‌ای را به معامله‌گران  بازار سهام القا کرد. در ادامه افزایش عرضه‌های هیجانی و سراسیمه اشخاص حقیقی در گروه بانکی و خودرویی سبب تشکیل صف فروش در اغلب نمادهی این گروه‌ها شد. اما با گذشت زمان به لطف حمایت تمام قد اشخاص حقوقی از فشار فروش کاسته و جو کلی نسبتا متعادل شد.

همچنین بخوانید

از این رو امروز ۲۶ صنعت بازدهی منفی را تجربه کردند که گروه لاستیک و پلاستیک و خودرویی هرکدام بیش از ۳ و ۲.۵ درصد از ارزش سهام شان کاسته شد. در گروه خودرو دو لیدر اصلی تا مرز صف فروش هم رفتند اما این صف دوام نیاورد و به تعادل بازگشتند. مجموعا امروز بیش از ۳۸۴ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۸۴.۹ میلیارد تومان دادوستد شد.

در گروه بانکی ها که در روزهای اخیر پیشروی بازار بودند و بیشترین حجم نقدینگی تازه نفس اشخاص حقیقی را به خود اختصاص می دادند، امروز تحت تاثیر خبر شورای نگهبان به یکباره تغییر جهت داده و وارد محدوده های منفی شدند. در این گروه نیز بیش از ۶۹۱ میلیون سهم به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۱.۵ درصدی را به ثبت رساند.

گروه فلزات اساسی اما از ابتدای صبح روند مثبت و مساعدی را تجربه نکرد و اغلب نمادهای این گروه در محدوده های منفی معامله شدند. در این گروه «ذوب» تمام مدت بازار صف فروش را تجربه کرد و سبب القای جو منفی سنگین تر به سایر نماده شد. مجموعا امروز بیش از ۲.۷ میلیون سهم به ارزش ۷۶.۸ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی منفی ۰.۸ درصدی را به همراه داشت.

گروه فرآروده های نفتی نیز روز سختی را پشت سر گذاشت. در این گروه نیز شاهد داوستدهای منفی در نمادهای اصلی مانند «شپنا»، «شبریز» و «شتران» بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در کل روز جاری شاخص کل با افت ۵۳۰ واحدی (معادل ۰.۲۹درصد)  کانال ۱۸۳ هزار را از داد و به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما به دلیل افت قابل توجه کوچکترهای بازار کاهش بیشتری را تجربه کرد و با عقبگرد ۲۲۵ واحدی (معادل ۰.۸ درصد) به پله ۲۷ هزار و ۹۰۰ واحد بازگشت.

در این بین تقریبا دو میلیارد و ۱۲۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۰۵ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان تنها ۵۲۶ میلیارد تومان به معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین نکته قابل توجه بازار امروز خروج ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس بود که بیشترین حجم این پول از گروه های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی خارج شد.

اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی «کگل»،  «فارس»، «وامید» و «دعبید» بیشترین نقش را در حفظ شلاخص از سقوط بیشتر داشتند. اما در آن سوی بازار معاملات منفی در نمادهای «رمپنا»، «پارس»، «پارسان» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس نیز به دلیل معاملات پُرحجم و منفی در نماد «ذوب» شاهد افت ۲۳ واحدی ایفکس بودیم که به پله یک هزار و ۹۸۴ واحد رسید. در این بازار نیز تقریبا ۸۹۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۷۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادها تاثیرگذار بر منفی شدن آیفکس نیز «ذوب»، «زاگرس» و «دماوند» بیشترین نقش را داشتند.

منبع
اقتصادآنلاین -مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا