انرژی

بررسی گزارش هلدینگ‌های پتروشیمی در زمینه تحویل ارز در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از حضور هلدینگ‌های پتروشیمی در جلسه امروز این کمیسیون به منظور بررسی گزارش تحویل ارز حاصل از فروش صادرات پتروشیمی‌ها خبر داد.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون انرژی دو دستور داشت. یکی درخصوص بررسی گزارش واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی بود و دیگری دعوت از هلدینگ‌های پتروشیمی در رابطه با ارائه گزارش در زمینه تحویل ارز حاصل از فروش صادرات پتروشیمی‌ها بود.

وی در ادامه بیان کرد: درخصوص دستور اول از آنجا که گزارش کامل نبود، قرار شد مجددا گزارشی کامل‌تر به کمیسیون ارائه شود و سپس کمیسیون موضوع را بررسی کرده و به صحن مجلس برود.

همچنین بخوانید

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس ادامه داد: درخصوص دستور دوم نیز گزارشی ارائه شد در ابتدا به دلیل معلوم نبودن نرخ ارز در پتروشیمی‌ها، خوراک، قیمت‌ها طوری بود که مقداری روشن نبود اما پس از آنکه تحویل ارز به سامانه نیما راه یافت و از برج ۵ وزیر نفت مسئولیت مدیریت ارزهای صادراتی پتروشیمی‌ها را بر عهده گرفت، از آن به بعد مرتب ارزها واریز شده است.

قره‌خانی تصریح کرد: البته هنوز مشکلاتی درخصوص هزینه‌هایی که در رابطه با نقل و انتقال چه به سبب صادرات و چه به سبب ارزهایی که باید به داخل کشور ارائه شود، وجود دارد. خرید تجهیزات نیز از مواردی هستند که باید واقع‌بینانه‌تر به آن‌ها نگاه شود.

وی در پایان گفت: مساله دیگر که مورد انتقاد بود، تفاوت قیمت ارزها در سامانه نیما بود. به عنوان مثال برای صنایع یک قیمت و برای پتروشیمی قیمتی دیگر تعیین شده است و معتقد بودند که این نوع قیمت‌گذاری بی‌عدالتی است و باید قیمت برای همه واحد باشد. قرار شد کمیسیون جلسه‌ی دیگر در این زمینه تشکیل دهد و از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی برای تصمیم‌گیری مناسب در این زمینه دعوت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا