بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گردش و پرداخت ارزهای رمزنگاری‌شده در چین قانونی اعلام شد

بر اساس گزارش سی‌ان لجر (CnLedger)، به‌عنوان منبع اطلاعاتی قابل اطمینان کشور چین در مورد ارز‌های رمزنگاری‌شده، زین پس افراد و کسب‌وکارهای این کشور می‌توانند ارز‌های رمزنگاری‌شده را به‌ عنوان یک روش قانونی پرداخت در معاملات تجاری خود بپذیرند.

طبق گزارشات واصله‌ی محلی، دیوان بین‌المللی دادگستری شنژن (Shenzhen Court of International Arbitration)، ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین را به رسمیت شناخته و به افراد و کسب‌وکار‌ها اجازه داده است تا از این ارز در معاملات و خرید و فروش‌های خود استفاده کنند، بدون این‌که با قوانین کنونی این کشور، تقابلی صورت گیرد.

دادگاه چین نیز اذعان می‌کند که بیت‌کوین، تحت حمایت قانون این کشور است و دیوان بین‌المللی دادگاه شنژن، روی پرونده‌های با محوریت ارز‌های رمزنگاری‌شده تسلط و نظارت کامل دارد. در داخل این حکم آمده است که نگهداری و نقل و انتقال ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین، به هیچ عنوان ممنوعیتی ندارد؛ چرا که قانون به دلیل ماهیت و ارزش اقتصادی این ارز، حامی‌ آن است.

کاترین وو (Katherine Wu)، محقق ارز‌های رمزنگاری‌شده در شرکت تحقیقاتی مساری (Messari)، پرونده‌های منتشر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری شنژن را ترجمه و تجزیه و تحلیل کرده است تا به علل و انگیزه‌های نهفته در پشت پرده‌ی این تصمیم‌گیری دیوان، مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی، پی ببرد. آنچه که وو بدان رسیده و توضیح می‌دهد، ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین است که آزادی مالی و ارزش اقتصادی قابل توجهی را به دارندگان این ارز رمزنگاری‌شده هدیه می‌دهد. وو می‌افزاید:

«بیت‌کوین ویژگی‌های لازم را دارد که به عنوان یک دارایی محسوب شود، توسط مالکش کنترل شود و برای وی ارزش اقتصادی ایجاد کند. این ارز، هیچ قانونی را نقض نمی‌کند و این دیوان با آن موافق است.»

از منظر دیوان، بدون توجه به قانونی یا غیر قانونی بودن بیت‌کوین و سایر ارز‌های رمزنگاری‌شده هم‌نوع آن، گردش و پرداخت بیت‌کوین در بازار‌های چین بلامانع و قانونی است.به عبارت بهتر، زین پس تجار چینی می‌توانند ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین را آزادانه و بدون نقض قوانین مالی چین، به‌عنوان روش پرداختی قابل اطمینان بپذیرند. با وجود این‌که هنوز هم این ارز، از حقوق مشابهی با ارز فیات (fiat) برخوردار نیست، اما نمی‌توان نگهداری و یا پرداخت از طریق آن را غیر قانونی قلمداد کرد.

در اوایل اکتبر سال جاری، شرکت رسانه‌ای اس‌سی‌آی-تک ریپورت پکن (Beijing Sci-Tech Report)، به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین رسانه انتشاراتی فناوری چین، برنامه‌های خود را مبنی بر دریافت بیت‌کوین به‌عنوان حق اشتراک سالانه خود ارائه کرده است. هدف از این حرکت، ترویج استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده بلاکچین و کاربرد‌های ارز‌های رمزنگاری‌شده است.

این شرکت اعلام کرده است که با آغاز سال ۲۰۱۹، اشتراک سالانه خود را به ارزش ۰.۰۱ بیت‌کوین (چیزی در حدود ۶۵ دلار ایالات متحده آمریکا) به فروش خواهد رساند. البته شرکت ضمانت کرده است که در صورتی‌ که ارزش بیت‌کوین طی سال آینده به طرز چشم‌گیری افزایش داشته باشد، این اختلاف قیمت را برای مخاطبینش جبران خواهد کرد.

برخی از هتل‌های بزرگ چین نیز نسبت به دریافت ارز‌های رمزنگاری‌شده اقدام کرد‌ه‌اند. هتل اتریوم (Ethereum Hotel) مثال بارزی از این هتل‌ها است که با توجه به برند تجاری خود، برای کاربرانی که از ارز اتریوم برای پرداخت استفاده می‌کنند، تخفیفات و خدمات جالب توجهی را ارائه می‌دهد.

اما این رویکرد، بازگو کننده چه حقیقتی در مورد کشور چین است؟

با توجه به موضع‌گیری خوش‌بینانه کشور چین در قبال فناوری بلاکچین و نقطه نظرات مثبت سازمان‌های دولتی در این حوزه، پر واضح است که پافشاری نهاد‌های دولتی و قانونی این کشور برای منع استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده در تبادلات اقتصادی، صرفا به علت جلوگیری از افت ارزش یوآن و محدودسازی احتکار در بازار است.

اما در حالت کلی، به نظر می‌رسد که دولت برای بهبود زیرساخت‌های موجود، محدودیت‌ها و مشکلات نرم‌افزاری و تعدیل داده‌ها، راهی جز پذیرش ارز‌های رمزنگاری‌شده و دیگر قابلیت‌های فناوری بلاکچین ندارد.

منبع: Ccn

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا