انرژی

معافیت کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران

یک مقام دولتی کره جنوبی اعلام کرد این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت ایران معافیت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کره جنوبی که یکی از متحدان آمریکا و یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در آسیا است، از واشنگتن درخواست کرده بود در اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی، نرمش حداکثری به خرج دهد.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد پس از اجرای تحریم‌ها از روز دوشنبه، به هشت واردکننده به طور موقت اجازه خواهد داد به واردات نفت ایران ادامه دهند.

همچنین بخوانید

تحت قانون آمریکا، معافیت‌ها می‌تواند به مدت حداکثر ۱۸۰ روز داده شود.

این مقام کره جنوبی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: پتروشیمی‌ها برای اقتصاد ما کلیدی هستند و ما تاکید کرده‌ایم که از تحریم‌های ایران آسیب می‌بینیم و این مسئله چالش جدی برای کل اقتصاد ما خواهد بود.

بزرگترین مشتریان نفتی ایران که همگی در آسیا هستند خواستار دریافت معافیت برای ادامه خرید نفت از تهران بوده‌اند.

کره جنوبی که پنجمین خریدار بزرگ نفت جهان است، عمدتا نفت فوق سبک ایران را خریداری می‌کند.

این مقام دولتی اظهار کرد: سئول همچنین از آمریکا برای ادامه مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران به منظور تسهیل واردات نفت معافیت گرفته است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۲ برای واردات نفت ایران به میزان محدود از آمریکا معافیت گرفته بود.

خریداران نفت کره جنوبی در ماه‌های اخیر خرید نفت از ایران را کاهش داده و به منابع دیگری مانند نفت آمریکا و آفریقا روی آورده بودند.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در سپتامبر برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به صفر رسید. بنا بر آمار شرکت ملی نفت کره، در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری، واردات کره جنوبی از ایران حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۵۸.۲ میلیون بشکه رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا