بورسبورس اوراق

کاهش نرخ ۱۰ درصدی مس کاتد (فملی) / «پتاس» مجتمع خور و بیابانک ۲.۲ درصد افزایش قیمت داشت

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در روز گذشته به کاتد مس (فملی) به میزان حدودی ۱۲۲ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول حدود ۱۰ درصد کاهش نرخ خورد و قیمت پایه آن کیلویی ۵۱۶۱۰ تومان تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،

روز گذشته یکشنبه (۱۳ آبان ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۷۹ میلیارد تومان داشتند که در ۷۳ قرارداد منعقد شدند که همگی در رینگ داخلی انجام شد. در این میان، تالار صنعتی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۶۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدود ۱۲۲ میلیارد تومان تعلق داشت. شایان ذکر است، این محصول حدود ۱۰ درصد کاهش نرخ خورد و قیمت پایه آن کیلویی ۵۱۶۱۰ تومان تعیین شد؛ این در حالیست که در اطلاعیه عرضه آن نرخ پایه کیلویی ۵۶۷۷۱ تومان اعلام شده بود. به گفته کارشناسان، این تغییر نرخ به دلیل تغییراتی در فرمول و حذف پریمیوم است.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس‌کالای ایران طی این روز معامله یک هزار و ۲۸۰ تن مواد شیمیایی و ۳۰ تن مواد پلیمری را تجربه کرد.

طی این روز تنها دو محصول معامله شد که پرارزشترین آن به «پتاس» مجتمع خور و بیابانک در حدود ۱.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت کیلویی ۱۵۳۳ تومان (۲.۲ درصد بیشتر از قیمت پایه) به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۹ مهر، نیز ۲.۲ درصد افزایش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به اسید نیتریک پتروشیمی شیراز به ارزش حدود ۱۷۷ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۷۰۹ تومان در حجم ۲۵۰ تن به طور نقدی فروخته شد.

این گزارش حاکی است، ۲۵ هزار و ۹۰ تن قیر و ۴۷۵ تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله شد.

شایان ذکر است، در این روز قیمت‌های میانگین محصولات پلیمری و شیمیایی نیز برای هفته منتهی به ۱۳ آبان توسط دفتر توسعه صنایع پتروشیمی اعلام شد. مبنای دلار برای این محصولات، با ۸.۲ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته (۶ آبان) ۸۴۱۹۲ دلار تعیین شد. براین اساس، تمام محصولات پلیمری و شیمیایی با کاهش قیمت مواجه هستند.

بر این اساس، بیشترین کاهش قیمت در محصولات پلیمری به کالای (ABS) با ۱۱.۷۱ درصد کاهش تعلق داشت. قیمت پایه این محصول امروز کیلویی ۱۳ هزار و ۳۳ تومان تعیین شد در حالیکه هفته قبل ۱۴۷۶۲ تومان بود.

همچنین، بیشترین کاهش در محصولات شیمیایی نیز به «گاز بوتان» با ۲۶.۸۴ درصد کاهش تعلق گرفت. این محصول هفته گذشته (۶ آبان) ۵۵۷۵ تومان قیمت پایه داشت که این هفته به ۴۰۷۹ تومان افت کرد.

تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دراین روز میزبان دادوستد سه هزار تن مس کاتد و ۵۰۰ تن مس کم عیار بود. طی این روز و در تالار مذکور۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها، یک کیلوگرم شمش طلا و یک هزار تن سیمان تیپ یک معامله شد.

پرارزشترین معامله امروز این تالار به مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدود ۱۲۲ میلیارد تومان تعلق داشت. شایان ذکر است، این محصول حدود ۱۰ درصد کاهش نرخ خورد و قیمت پایه آن  کیلویی ۵۱۶۱۰ تومان تعیین شد؛ این در حالیست که در اطلاعیه عرضه آن نرخ پایه کیلویی ۵۶۷۷۱ تومان اعلام شده بود. به گفته کارشناسان، این تغییر نرخ به دلیل تغییراتی در فرمول و حذف پریمیوم است.

این محصول امروز پس از کاهش نرخ در حجم ۲۳۶۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبل خود در ۷ آبان ۱۷.۵درصدکاهش قیمت داشت.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به مس کم عیار (سرباره G) همان شرکت به میزان ۴۵ میلیون تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت کیلویی ۹۰ تومان در حجم ۵۰۰ تن به طور نقدی معامله شد.

تالار کشاورزی

۵۰ کیلوگرم زعفران رشته ای و ۸ هزار تن گندم و سبد گندم دوروم نیز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران به فروش رسید.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «سبد گندم دوروم» کرمانشاه به میزان حدود سه میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۳۰۰۰ تن توسط کارگزاری «آگاه» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو ۹۸۹ تومان بود که با ۵.۴ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به طور نقدی معامله شد.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) خراسان رضوی در حدود ۴۱۵ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت میانگین گرمی ۸۳۰۹ تومان و حدود یک درصد افزایش نسبت به قیمت پایه (۸۳۰۰ تومان) در حجم ۰.۰۵ تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» به طور نقدی فروخته شد. عرضه‌کننده این محصول «سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران» بود.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا