بورسبورس اوراق

راه اندازی قرارداد آتی «زعفران پوشال معمولی» برای نخستین بار

در راستای تمرکز بورس‌کالای ایران برای توسعه بازار مشتقه با اولویت و تمرکز بر محصولات کشاورزی، از سه‌شنبه هفته جاری قرارداد آتی زعفران پوشال معمولی برای تحویل در آذر ماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

 

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بورس کالای ایران، این بورس طی صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که از روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ قرارداد آتی زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) برای تحویل در آذر ماه سال جاری راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۳۹۷.۰۹.۲۷ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۹۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۱:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد. لازم به ذکر است دوره پیش گشایش در سایر روزهای معاملاتی غیر از روز اول به مدت ۳۰ دقیقه خواهد بود.

براساس این اطلاعیه، اندازه هر قرارداد آتی زعفران پوشال معمولی نیز همانند زعفران نگین، ۱۰۰ گرم است و حد نوسان روزانه قیمت حداکثر مثبت و یا منفی ۵ درصد است که با توجه به قیمت تسویه روز قبل تعیین می شود.

ساعت معامله این قرارداد در بازار آتی بورس کالا از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ و پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ الی ۱۷ و در آخرین روز معاملاتی از ساعت ۱۰ تا ۱۵:۳۰ است.

سقف مجاز موقعیت های مجاز تعهدی باز برای اشخاص حقیقی ۱۰۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و برای اشخاص حقوقی ۱۰۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا ۱۰ درصد موقعیت های تعهدی باز در آن نماد در بازار در نظر گرفته شده است. برای بازارگردان ها نیز این سقف ۱۰۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی بوده که تا ۲۰ درصد موقعیت های تعهدی باز در آن نماد در بازار قابل افزایش است.

در پایان این گزارش می افزاید، اندازه تحویل زعفران پوشال معمولی در موعد سررسید قرارداد آتی، حداقل ۱۰ قرارداد اعلام شده است.

جزییات کامل مربوط به مشخصات دارایی پایه استاندارد این قرارداد که زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) است، در اطلاعیه بورس کالای ایران آمده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا