بانکبانک و بیمه

افتتاح حساب ویژه ایران در یک بانک عراقی


نایب رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران از گشایش حسابی ویژه در یک بانک دولتی عراق برای ایران خبر داد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)،مهدی علیپور درباره تعیین یک بانک در عراق برای واریز وجه صادرات ایران به آن کشور به ایبِنا گفت: هنوز جزییات این موضوع به طور رسمی اعلام نشده اما قطعا در یک بانک دولتی حسابی برای واریز وجه صادراتی ایران به دینار و یورو افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات دولت عراق در تامین برق مورد نیاز این کشور در سال گذشته و اعتراضات مردمی گفت: عبدالکریم موسوی مدیرکل گاز عراق تاکید کرد که این کشور به تبادل بیش از هزار مگاوات برق با ایران نیاز دارد.
دولت دونالد ترامپ، ۸ کشور را از تحریم های نفتی خود که از روز ۱۳ آبان آغاز شده مستثنی کرد که یکی از این کشورها، عراق است. عضو اتاق بازرگانی با یادآوری افزایش میزان صادرات ایران به عراق از ۲۱ مارس تا ۲۳ اکتبر  سال جاری ادامه داد: هیات وزرای ناظر بر انرژی عراق برای مستثنی شدن از تحریم های آمریکا فشار زیادی به این کشور آورد و شرط این موضوع نیز معامله بدون دلار بود و به همین دلیل ارتباطات مالی ایران عراق به سمت استفاده از ریال و دینار و همچنین یورو رفته است.
نایب رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی گفت: هنوز نام بانک دولتی عراق که قرار است حساب ویژه واریز مبلغ صادرات ایران به دینار یا یورو در آن واریز شود، اعلام نشده است. وی ادامه داد: وزارت دارایی عراق و کمیته وزارت خارجه این کشور تاکید دارند طلب های ایران از دولت عراق نیز به دینار به آن حساب واریز شود.
عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبِنا که امکان واردات با استفاده از آن حساب نیز وجود دارد یا نه، گفت: به طور حتم امکان تامین مبلغ واردات از این حساب نیز وجود دارد با این حال بیشتر محصولات ایرانی به عراق صادر می شوند. علیپور ادامه داد: شرط مستثنی شدن عراق از تحریم های آمریکا تبادل غیر دلاری بوده و می توان از دینار و یورو استفاده کرد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا