اقتصاد کلان

توصیه فعالان اقتصادی برای آغاز دور جدید تحریم‌ها چیست؟

تحریم‌های دور دوم علیه ایران از بامداد امروز آغاز شد اما به گفته همه مقامات کشور این نمایش آمریکا در همان دور اول اثر خود را بر اقتصاد کشور گذاشته و جای مانور بیشتری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  از همان شش ماه پیش و خروج آمریکا از برجام و آغاز دور اول تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا بارها هشدار داده بود که شروع تحریم‌های نفتی بسیار سخت‌تر از دور اول برای اقتصاد ایران خواهد بود اما مقامات و مسئولان کشور نیز به مراتب وعده داده بودند که آمریکا در همان تحریم اول هر کار دلش خواسته انجام داده و ۱۳ آبان جنگ روانی بیش نیست.

دولت و بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی تحریم‌های دور دوم را به نوعی نمایش آمریکا و جنگ روانی علیه ایران می‌دانند؛ البته ناگفته نماند که کاهش فروش نفت و اختلال در مبادلات بانکی خود چالش بزرگی برای اقتصاد ایران به حساب می‌آید اما گویی دولت برای این دوره تدابیر بیشتری اندیشیده است.

در این میان نباید سختی‌هایی که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی متحمل شده‌اند را نادیده گرفت، اما آن‌ها نیز بر این باورند که این دوران از بحران اقتصادی نیز مانند دوره‌های قبل سپری خواهد شد به شرطی که دولت تدابیر و راه‌حل‌های منطقی برای حل مشکلات و موانع این دوره در نظر گرفته باشد.

بنابه گفته بیشتر فعالان اقتصادی، اگرچه کشور در این دوره با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما تحریم‌ها نباید سدی بر سر راه توسعه اقتصادی کشور باشند بنابراین به شدت باید به فضای کسب و کار توجه کرد و از تولید غافل نشد.

در این گزارش گفت‌و گویی با فعالان بخش خصوصی داشتیم و نظرات آن‌ها را در خصوص این که دور دوم تحریم‌ها کدام بخش از اقتصاد ایران را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد صحبت کردیم.

عسگراولادی؛ به راحتی از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق ایران و چین گفت: تحریم‌ها را به خوبی خواهیم گذراند و این دوره از اقتصاد کشور را دور خواهیم زد.

وی افزود: بحثی که در این نوع تحریم بیشتر مطرح شده، اخلال در فروش نفت ایران است که با توجه به معافیت ۸کشور از تحریم علیه ایران با مشکل کم‌تری مواجه خواهیم شد.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که قیمت نفت افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: با توجه به این که انتخابات کنگره طی یکی دو روز آینده برگزار می‌شود، ترامپ نگران انتخابات خود است و قیمت نفت نگرانی او را بیشتر خواهد کرد.

حاجی آقامیری؛ مبادلات بانکی حتی از نفت مهم‌تر است

سید رضی حاجی آقا میری،عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز، به نقش مهم مبادلات بانکی نسبت به تحریم نفتی اشاره کرد و گفت: به طور کلی بانک از نفت مهم‌تر است چرا که اگر نفت بفروشیم باید پول وارد کشور کنیم و اگر نقل و انتقالات با مشکل مواجه باشد فروش نفت نیز فایده‌ای ندارد.

او  درباره اقداماتی که دولت باید در این دوره از تحریم‌ها انجام دهد توضیح داد: با توجه به این که آمریکا اجازه داده ۸ کشور از ایران نفت بخرند، بهترین کار   فروش نفت به این کشورها با شرط است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با توجه به خاص بودن و مرغوبیت نفت ایران، این کشورها فقط نفت ما را می‌خرند بنابراین باید ما نیز این شرط را بگذاریم که فقط در صورت تسویه دلاری آن هم در کشور خودمان نفت می‌فروشیم.

حاجی آقا میری با بیان این که کشورهای منتخب به نفت ایران احتیاج دارند ،گفت: ما نیز می‌توانیم با تحریم این کشورها در مقابل آمریکا بایستیم چرا که این اقدام قیمت نفت را افزایش می‌دهد و در این شرایط باتوجه به نزدیک شدن دوره انتخاباتی آمریکا، گران شدن نفت برای ترامپ خطر محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: تقاضا برای نفت ایران به دلیل مرغوبیتی که دارد بالا است اما می‌خواهند ما نفت را ارزان بفروشیم. مگر نمی‌گفتند عربستان نفتشان را تامین می‌کند خب الان چرا نمی‌کند؟

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این که آثار تحریم به صورت بالفعل اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: اگرچه دولت می‌گوید آمریکا هر کار دلش خواسته انجام داده و الان کاری نمانده که انجام دهد اما بالاخره آثار تحریم نمایان خواهد شد؛ ولی مسلما دولت تدابیر لازم برای این دوره در نظر گرفته است.

حاجی آقا میری همچنین به ضرروت حفظ ذخایر ارزی به عنوان یکی از مسائل حال حاضر کشور تاکید کرد و افزود: ذخیره ارزی در حال حاضر به اندازه کافی داریم اما باید از هدر رفتن آن نیز جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: با توجه به این که در زمان نوسانات ارزی دولت اعلام کرده بود توانایی کاهش نرخ ارز و تزریق ارز به بازار را دارد اما با توجه به شرایط آینده این کار را انجام نمی‌دهد؛ بنابراین دولت مسلما برای این روزها آمادگی دارد.

پدیدار؛ تحریم فعلی جر جنگ روانی نیست

رضا پدیدار،عضو اتاق تهران هم با بیان این که تحریم قبلی، به صورت فراگیر کل اقتصاد ایران را در بر گرفت، افزود: در تحریم اول همه چیز جز صادرات نفت خام با محدودیت مواجه شد بنابراین تحریم الان چیزی جز جنگ روانی نیست.

وی با اشاره به خروج شرکت‌های خارجی از ایران و مشکلات نقل و انتقالات بانکی در تحریم قبلی اظهار کرد: طی شش ماه گذشته بخش عمده‌ای از اقتصاد بین‌الملل ما تحت تاثیر قرار گرفته و الان فقط با محدودیت صادرات نفتی حجم سبد صادراتی ما کوچک خواهد شد.

پدیدار اضافه کرد: در این شرایط  نیز فرصت‌های بسیاری داریم فقط لازم است دولت از این فرصت‌ها استفاده بهینه کند.

امیرزاده؛ مراقب تولید باشیم

محمد امیرزاده،عضو اتاق بازرگانی تهران نیز با تاکید بر این که تولید در این شرایط به مراقبت بیتری احتیاج دارد گفت: تولید  بیشتر از این که تحت تاثیر شرایط داخلی باشد، متاثر از عوامل بیرونی است بنابراین در این شرایط تولید بیش از هر چیز در معرض خطر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه دوران سختی پیش رو داریم اما قبلا نیز این شرایط را داشته‌ایم به طوری که یک بسیج جهانی در مقابل ما قرر گرفته بود؛ بنابراین مسلما دولت از پیش خود را برای این شرایط آماده کرده است.

امیدواری روسای اتاق در دور دوم تحریم‌ها

روسای اتاق بازرگانی تهران و ایران نیز این دوره از اقتصاد کشور را نگران کننده نمی‌دانند.

به گفته غلامحسی شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران با توجه به این که تحریم‌ها به صورت دوره‌ای اعمال شده و از قبل قابل پیش‌بینی بود، صادرات نفت با افت چندانی مواجه نخواهد شد.

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز معتقد است: احتمالاً با مساله جدیدی مواجه نخواهیم شد؛ چراکه آمریکا قصد کاهش فروش نفت ایران را داشته که کم شده همچنین نقل و انتقالات پولی هم اکنون انجام نمی‌شود که در این خصوص اصولا شرکت‌های بزرگ تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت؛ پس بحث اصلی، روانی است.

وی افزود: در بحث اقتصادی، هر آنچه که باید اعمال می‌شده، انجام شده است. اما در حوزه نفت، اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

دولت اکنون بیش از هر زمانی باید تمام تلاش خود را برای ارائه راهکار و اقداماتی در جهت دور زدن تحریم‌ها انجام دهد و انتظارمی‌رود در این راه از کمک بخش خوصی و کارشناسان اقتصادی غافل نشود و مهم تر از همه این است که هیچ فرصتی را از دست ندهد.

 

 

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا