بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

محمد فرجود: تجمیع و یکپارچه‌سازی در پرداخت‌های خرد با ایجاد نهاد اعتمادساز انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران شنبه ۱۲ آبان در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» با اشاره به پرداخت‌های خرد در تاکسی‌های شهر تهران گفت: «در بحث کدهای کیوآر قرار است یک نهاد اعتمادساز برای پذیرندگان شهری تعیین شود.»

محمد فرجود در این باره توضیح داد: «اوایل اردیبهشت‌ماه امسال پنج شرکت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا پیش از راه‌اندازی پلتفرم باز از سوی تاکسیرانی، از یک کیوآرکد مشترک برای پرداخت استفاده کنند. جلسه عملیاتی در مورد یکسان‌سازی هفته پیش رو تشکیل می‌شود و وارد طراحی و پیاده‌سازی خواهیم شد. تمرکزمان بر این است که بازار را برای ورود بازیگران مطمئن سازیم. قرار ما بر این است رقابت به سمت توسعه و جذب مشتری در بازار برود و اعتمادسازی آنها به کمک شهرداری صورت گیرد.»

او درباره اعتمادسازی این نهاد و جذب بازیگران برای پرداخت‌های کرایه تاکسی‌ها گفت: «در حوزه پرداخت شهری، هدف ما تجمیع و یکسان‌سازی کد کیوآر و ارائه سرویس به دیگر بازیگران است. ازاین‌رو پذیرندگان هم نسبت به دریافت پول خود از اپلیکیشن‌های پرداخت اطمینان بیشتری خواهد داشت.»

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند ادامه داد: «به‌زودی این امکان را در پذیرش ابزار جدید NFC و کیوآر فراهم می‌کنیم تا غیر از اپلیکیشن‌های تاکسی هم بتوانند از آن استفاده کنند.»

فرجود درباره پذیرش ابزار جدید NFC برای کارت بلیت اتوبوس و مترو گفت: «به دنبال تغییر پذیرنده‌ها هستیم و می‌خواهیم ابزارهای آنلاین را جایگزین ابزارهای فیزیکی مانند کارت کنیم.»

او در خصوص رویکرد فاوای شهرداری تهران به فین‌تک گفت: «در این حوزه مهم‌ترین کار ما این است که سرویس‌هایی به‌ویژه در پرداخت خرد که می‌تواند به بهینه‌سازی کمک کند، ارائه دهیم. زیرساخت‌هایی مثل سوییچ که مردم در انجام پرداخت‌های شهری به آن نیاز دارند.»

به گفته فرجود، داشبوردهای شهری ازجمله مواردی است که در دستور کار قرار داده‌‌شده و ادامه داد: «این داشبوردهای شهری که بر مبنای داده مدیریت می‌شود، در مناطقی با بافت فرسوده آغازشده است که «اطلس هوشمند محلات» نام دارد.»

او از راه‌اندازی شبکه ارتباط شهروندی با اپلیکیشن «باهم» خبر داد و افزود: «مردم در این مسیر می‌توانند با شهرداری ارتباط برقرار کنند و این اولین بار است که نهادی این کار را انجام می‌دهد.»

مدیرعامل سازمان فاوا پروژه‌های مختلفی را که به‌صورت پایلوت در حال اجراست، از محورهای شهر هوشمند دانست و اضافه کرد: «ازجمله این پروژه‌ها ایجاد کیوسک‌های هوشمند و سامانه «تهران من» است. این سامانه در حوزه طرح و رزرو ترافیک و سرویس‌های شهرسازی امکاناتی را ارائه می‌دهد. پلتفرم‌هایی مانند پرداخت عوارض نوسازی، شارژ کارت بلیت الکترونیکی، رزرو معاینه فنی خودرو، سامانه ۱۳۷، اطلاعیه کیفیت هوا و… در این سامانه اجراشده است. در حال حاضر این سرویس به ۱۰ سامانه ملی و هشت سامانه درون شهرداری متصل است. در سامانه طرح ترافیک جدید، تمام زیرساخت‌ها را تغییر و سامانه عوارض شهرداری را انجام داده‌ایم.»

فرجود در بحث اطلاعات شهری به برنامه «مسیریاب و نقشه همراه تهران» اشاره کرد و گفت: «در نقشه همراه تهران، حمل‌ونقل عمومی را به آن اضافه کرده‌ایم که اطلاعات آن به‌صورت آنلاین است. بدین‌صورت که نزدیک‌ترین اتوبوس را در کمترین زمان به محل موردنظر اعلام می‌کند.»

او محور دیگر همایش شهر هوشمند را پارک حاشیه‌ای و ایجاد پلتفرمی جامع برای مدیریت کل پارک‌های حاشیه‌ای در شهر تهران خواند و ادامه داد: «سیستم پرداخت الکترونیکی به سامانه «تهران من» و کیف پول وصل است و برای رزرو پارک حاشیه می‌توان از آن استفاده کرد.»

فرجود در حوزه شفافیت، به داده‌ها اشاره کرد و گفت: «حرکت شهرداری داده محور است ولی در عمل با مشکل اصلی مواجه هستیم که چقدر از داده‌های ما قابل‌استفاده است. این اطلاعات باید یکسان شوند و در این راستا برنامه استانداردسازی شهرسازی را شروع کرده‌ایم.»

مدیرعامل سازمان فاوا با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه‌های جدیدتر نیز فعال‌ شده است گفت: «شهرداری در حال بررسی تکنولوژی بلاکچین است. همچنین در همایش پیش رو، نشست‌هایی برای بحث فین‌تک و به‌خصوص بلاکچین هم برگزار خواهد شد.»

فرجود درباره حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شهر هوشمند گفت: «نگاه ما تجمیع و یکپارچه‌سازی است و در این راستا در حال تهیه سندی برای همکاری بیشتر با استارت‌آپ و مراکز مرتبط با حوزه نوآوری هستیم و با زیست‌بوم‌های مرتبط، تعامل نزدیکی برقرار کرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «نگاه ما این است که نیازها را شناسایی کنیم و بر مبنای آنچه پی‌اس‌پی‌ها نیاز دارند فضا را برای فعالیت آن‌ها فراهم کنیم.»

فرجود درباره روند برگزاری همایش توضیح داد: «این همایش در روز ۱۹ و ۲۰ آذرماه برگزار می‌شود و علاوه بر آن یک هفته برنامه در سطح شهر تهران تدارک دیده‌ شده است که در آنجا مصادیق و موضوعات عملیاتی و کاربردی‌تر مطرح می‌شود. از ۱۴ تا ۱۶ آذر رویداد شهر هوشمند برگزار می‌شود و تور شهری برای مهمانان تدارک دیده‌ شده است. همچنین ۱۷ آذر کارگاه‌های تخصصی در حوزه شهر هوشمند برگزار خواهد شد.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا