انرژی

خودکفایی ۹۰ درصدی ایران در ساخت قطعات نیروگاهی

معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی از خودکفایی ۹۰ درصدی ایران در ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی خبرداد و گفت: این توانمندی زمانی حاصل شده که کشورهای غربی برای تحریم ایران تلاش داشتند اما صراحتا باید اعلام کرد که تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری در تولید برق کشور داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عبدالرسول پیشاهنگ امروز در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که از نظر ظرفیت تولید برق رتبه اول خاورمیانه و رتبه ۱۴ دنیا را داریم، اظهار کرد: از نظر تولید برق، ۸۰ درصد ظرفیت نصب شده کشور در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است و با این میزان ۹۵ درصد تولید را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که بهره‌برداری از تمامی نیروگاه‌های موجود در دست ماست، افزود: از هر نیروگاه از زمان تحویل و آغاز به کار می‌توان تا ۳۰ سال به بهترین نحو بهره‌برداری کرد.

همچنین بخوانید

به گفته وی سه دسته نیروگاه دولتی، بخش خصوصی و دولتی‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، در کشور وجود دارد که راهبری و برنامه‌ریزی آن‌ها در زمینه‌های هدایت و سوخت‌رسانی در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است که عدم انسجام در آن کنترل نیروگاه‌ها را سخت می‌کند، چراکه تمام این نیروگاه‌ها در کشور باید از یک نقطه هماهنگ شوند.

پیشاهنگ درباره راندمان نیروگاه‌ها نیز گفت: اکنون ۳۹ نیروگاه دولتی با ۱۸۹ واحد، ۴۱ نیروگاه خصوصی با ۲۱۵ واحد و ۱۱ نیروگاه که بخش خصوصی تاسیس کرده و دولت برق آن‌ها را خریداری کرده و منتقل می‌کند با ۴۴ واحد، در مدار است.

وی ادامه داد: هم‌چنین اکنون در کشور ۴۴۸ سیستم نیروگاهی در حال فعالیت است که ۱۸۰ واحد آن ساخت داخل است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اظهار کرد: از نظر تولید برق، ۸۰ درصد ظرفیت نصب شده کشور در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است و با این میزان ۹۵ درصد تولید را انجام می‌دهیم. هم‌چنین از نظر ظرفیت تولید رتبه اول خاورمیانه و رتبه ۱۴ دنیا را داریم.

به گفته وی آمادگی و برنامه‌ریزی برای تابستان سال آینده از ۱۵ شهریورماه امسال آغاز شده و ۴۴۸ واحد نیروگاهی باید از نظر کارکرد ساعتی، سوخت قطعات یدکی، گروه‌های تعمیراتی، آمادگی نیروگاه‌ها و … برنامه‌ریزی شوند.

پیشاهنگ با بیان این‌که ۲۷۰ روز در سال فرصت تعمیرات داریم، افزود: سالانه تعداد ۵۰۰۰ مگاوات به تولید برق اضافه می‌شود اما تغییری در تعداد روزهایی که برای تعمیرات داریم، ایجاد نمی‌شود و امیدواریم این تعمیرات را تا خرداد سال آینده به پایان برسانیم.

وی با اشاره به این‌که موضوع سوخت و تامین آن برای کلیه نیروگاه‌ها به عهده شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است، تاکید کرد: سال گذشته ۹۵.۵ درصد از این سوخت را گاز، ۲.۱۸ درصد از آن را گازوییل و ۲.۳۲ درصد از آن را مازوت تشکیل داد.
 

او ادامه داد: امسال ۶.۶ درصد نسبت به سال گذشته گاز بیش‌تری به ما تحویل داده شد و ۲۱.۱۹ درصد گازوییل و ۲۷.۱۵ درصد مازوت کمتری مصرف کردیم.

وی اظهار کرد: شاخص مهم برای تولید برق میزان آمادگی نیروگاه‌هاست و به همین دلیل داده‌هایی برای تعمیرات و اطلاع از خرابی‌ها به‌صورت هفتگی در اختیار ما قرار می‌گیرد. در این راستا به‌صورت هفتگی دو میلیون داده در اختیار ما قرار می‌گیرد که در ۷۴ گروه دسته‌بندی می‌شوند و ما فراوانی خرابی‌ها را در گروه‌های مختلف پیدا می‌کنیم و تعمیرات را به نقطه‌ای که فراوانی بیش‌تری در آن وجود داشته باشد، متمرکز می‌کنیم.

پیشاهنگ هم‌چنین گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات استفاده شده در نیروگاه‌ها، ساخت داخل است.

وی با بیان این‌که سالانه ۲۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیرات نیروگاه‌هاست، افزود: عمر مفید نیروگاه‌ها متفاوت است، برای مثال نیروگاهی با ۵۵ سال قدمت وجود دارد و هم‌چنین نیروگاهی با یک ماه فعالیت که نیاز به تعمیرات دارد و فراوانی تعمیرات آن‌ها با هم متفاوت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا