امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جزییات اجرای طرح واکسیناسیون فوق حاد پرندگان اعلام شد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، جزییات طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تشریح کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کنار سایر عوامل مراقبتی در حال اجراست، لذا پس از اینکه واکسن های مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور و کمیته فنی دفتر طیور این سازمان از بین واکسن های موجود انتخاب شد، بحث فراهم کردن مجوز و زمینه واردات ومصرف آن نیز مطرح شد.

وی با بیان این که طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تیرماه سال جاری کلید خورده است، در تشریح جزییات بیشتری از فرآیند طی شده این طرح در این مدت تا امروز اظهار کرد: نخستین واکسن وارد شده به کشور واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان به همراه واکسن نیوکاسل بود که ساخت کشور مکزیک و تحت لیسانس شرکت “بوهرینگر” آلمان بود که در برخی گله ها به صورت دو نوبتی و در برخی گله ها به صورت سه نوبتی تزریق شد. به این شکل که گله های تا سن پنج هفته تحت پوشش سه نوبت واکسیناسیون قرار گرفتند (در هفته دوم، اولین واکسیناسیون و چهار هفته بعد دومین نوبت واکسیناسیون و در نهایت مرحله سوم واکسن نیز در زمان انتقال پرنده به قفس در سن ۱۴- ۱۵ هفتگی) انجام شد.

اکبرشاهی در ادامه افزود: گله هایی نیز که قرار بود طی دو نوبت واکسن دریافت کنند، گله های بالای پنج هفته بودند که قرار شد تا این واکسیناسیون در گله های ۵ تا ۹ هفته انجام نشود و وقتی که سن آن ها به ۱۰ هفتگی رسید، نخستین واکسن به آن ها تزریق شده و چهار هفته بعد در زمان انتقال به قفس، دومین واکسن نیز به آن ها تزریق و برنامه واکسیناسیون در آن ها اجرا شود.

به گفته وی، واکسن اول در واحدهای تخم گذار و مادر گوشتی و تخمگذاراستان های قزوین، تهران، قم و البرز دارای شرایط امنیت زیستی مناسب مصرف شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: در زمینه کنترل و اثر بخشی واکسن هم نمونه برداری های خاص در استان های تعریف شده که نتایج آن در حال بررسی و تکمیل است.

اکبرشاهی در پاسخ به پرسش هایی که در زمینه چرایی منع جابجایی طیور واکسینه شده در استان های پر خطر به سایر استان ها مطرح می شود، خاطر نشان کرد: دلیل این امراهمیت ایجاد پوشش مناسب و ایمنی در گله های تخمگذار در استانهای پرخطر است چرا که با توجه به هزینه انجام واکسیناسیون انتقال پولت های واکسینه به استانهای پرخطر چندان توجیه پذیر نمی باشد.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت و مشکلات تامین واکسن در آن مقطع مقرر شد که صرفا پولت هایی برای واکسن انتخاب شوند که در استان های پرخطر قم، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان جابجا می شوند، خاطرنشان کرد: با این وجود، مدیران واحدهایی که شرایط فروش پولت را در منطقه خودشان نداشته باشند با اطلاع و هماهنگی اتحادیه مرغداران تخم گذاراستان اجازه دارند پولت خود را به سایر نقاط کشورهم ارسال کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور در ادامه اشاره به جزییات طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای پرندگان، به واردات ۱۰ میلیون دز واکسن دوم که ساخت شرکت “زئوتیس” آمریکا بود، اشاره کرد و افزود: این واکسن بر اساس اعلام شرکت تولید کننده باید در دو نوبت تزریق می شد که نخستین واکسن در سن ۳ تا ۴ هفتگی و دومین مرحله واکسن هم به فاصله ۴ هفته بعد تزریق نخست انجام میگردد.

به گفته وی، محدودیتی در تزریق این واکسن به لحاظ سنی وجود نداشت و این واکسن در استان های تهران، قزوین، قم و البرز و مقداری نیز در اصفهان و به مقدار خیلی جزئی در آذربایجان شرقی مصرف گردید.

اکبرشاهی با یادآوری اینکه بحث اثربخشی این واکسن هم به مانند واکسن مرحله نخست در حال انجام است، گفت: با واکسن اول نزدیک به ۳ میلیون و هفتصد هزار قطعه پرنده و با واکسن دوم شرکت آمریکایی، نزدیک به ۵ میلیون پرنده واکسینه شدند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور در ادامه با بیان این که واکسن مرحله سوم نیز وارد کشور شده و سازمان دامپزشکی کشور در حال برنامه ریزی برای مصرف آن است، در اشاره به شرایط واکسن جدید نیز تصریح کرد: “واکسن مرحله سوم وارد شده ساخت “هاربین” چین به نام RE۶+RE۶ است که ۱۰ میلیون دز از آن وارد کشور شده و مقرر است به دلیل حجم بیشتر صرفا در استان های تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان و تا حدودی آذربایجان شرقی مصرف شود. این واکسن هم به دلیل خاصیت واکسن، مشابه واکسن نخست تزریقی که شرایط آن پیش تر توضیح داده شد باید در سن زیر۵ هفته در سه نوبت و در سن بالای ۵ هفته در دو نوبت تزریق شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا