انرژی

اعطای رتبه‌های برتر به ۴طرح دانشگاهی در جشنواره کره جنوبی/ساخت دودکش خورشیدی برای تولید انرژی

محققان دانشگاه علم و صنعت با عرضه چهار طرح فناورانه موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم در جشنواره بین‌المللی نوآوری انرژی Bixpo۲۰۱۸ کره جنوبی شدند.

آرش طاهری در گفت‌وگو با ایسنا جشنواره بین‌المللی نوآوری انرژی Bixpo۲۰۱۸ را که در گوانگجو کره جنوبی برگزار شد، یکی از بزرگترین رویدادهای در حوزه انرژی توصیف کرد و افزود: در این جشنواره شرکت‌های مهمی که در این حوزه فعال هستند مانند “جنرال الکتریک” و “هووآوری” حضور دارند و آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره چهار طرح ارائه دادیم، خاطر نشان کرد: در مرحله نهایی این جشنواره، ۵۴ طرح از ۴۰ کشور جهان راه یافتند که در این میان چهار طرح ما از دانشگاه علم و صنعت ایران، حائز مقام‌های اول و دوم شدند.

همچنین بخوانید

به گفته این دانشجوی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در جشنواره بین‌المللی نوآوری انرژی Bixpo۲۰۱۸ دو مدال طلا و دو مدال نقره به چهار طرح نوآوری این تیم تحقیقاتی اعطا شد.

طاهری اضافه کرد: به طرح‌های “ساخت دودکش خورشیدی با سلول خورشیدی شفاف” و “بهینه‌سازی سیستم خنک‌سازی کویل مغناطیسی” مدال طلا و به طرح‌های «خنک‌سازی ترانسفورمر به وسیله زمین سرمایشی” و “تصفیه‌خانه سیار با قابلیت ضد عفونی و میکروب‌زدایی” مدال نقره جشنواره تعلق گرفت.

ساخت دودکشی که قادر به تولید انرژی است

این محقق به جزئیات طرح “دودکش خورشیدی با سلول‌ خورشیدی شفاف” اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با حضور جمعی از محققان دانشگاه‌های مختلف بوده است.

طاهری ادامه داد: سال گذشته طرح “عایق حرارتی با سلول خورشیدی شفاف منعطف” را در جشنواره بیکسپو ۲۰۱۷ عرضه کردیم و موفق به دریافت مدال طلا شدیم. در این طرح با ترکیب سلول خورشیدی با نیروگاه‌های حرارتی، دودکش خورشیدی را ساختیم.

این محقق با بیان اینکه این نوع دودکش‌ها دارای کاربردهای نیروگاهی است، اظهار کرد: زمانی که شعله‌ای در پایین دودکش روشن باشد، هوای گرم به سمت بالای دودکش که دارای هوای خنک است، هدایت می‌شود که در این تبادل هوای گرم با سرد جریانی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صورتی که توربینی در مسیر این جریان تعبیه کنیم، می‌توان از آن انرژی تولید کرد، یادآور شد: این دودکش در به حرکت درآوردن توربین‌ها و تولید انرژی به کار برده می‌شود.

ارائه راهکاری برای بهبینه‌سازی سیستم خنک‌سازی کویل

طاهری طرح “بهینه‌سازی سیستم خنک‌سازی کویل مغناطیسی” را از دیگر طرح‌های ارائه‌شده در جشنواره کره جنوبی عنوان کرد که حائز مدال طلا شده است و ادامه داد: سیستم خنک‌سازی کویل مغناطیسی از وسایل رایج در صنایع الکترونیک و قدرت است.

وی اضافه کرد: در این مطالعات روش جدیدی را در داخل سیستم خنک‌سازی ارائه کردیم که توانستیم جریان و توان بیشتری نسبت به کویل‌های مغناطیسی رایج در کشور و دنیا استحصال کنیم.

ساخت تصفیه‌های قابل حمل خورشیدی

این محقق دانشگاه علم و صنعت با اشاره به طراحی و ساخت تصفیه‌خانه سیار با قابلیت ضد عفونی و میکروب‌زدایی گفت: از دو سال قبل مطالعات خود را در این زمینه آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه برای تصفیه آب از دو روش فیزیکی و شیمیایی استفاده می‌شود، ادامه داد: در تصفیه آب شیمیایی از روش کلرزنی استفاده می‌شود که این روش نیاز به تاسیسات وسیعی دارد و از آنجایی که کلر یک ماده شیمیایی خطرناک است، برای اجرای آن نیاز به افراد متخصص دارد.

طاهری با تاکید بر اینکه میزان تزریق کلر به آب باید به میزان مشخصی باشد، در غیر این صورت خاصیت شیمیایی آب تغییر می‌کند و موجب مسمومیت مصرف‌کنندگان خواهد شد، خاطر نشان کرد: از این رو در این طرح به دنبال ساخت دستگاهی بودیم که بتوان از آن در مناطق صعب‌العبور استفاده کرد و آب تصفیه شده را تولید کند، ضمن آنکه مشکلات سیستم‌های تصفیه آب RO ها (اسمز معکوس) را نداشته باشد.

وی دارا بودن فاضلاب را از معایب سیستم‌های RO ذکر ‌کرد و ادامه داد: در مناطق شهری که از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌شود، به دلیل فاضلاب بالایی که تولید می‌کند در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد و این در حالی است که در دستگاه ساخته شده این چالش‌ها حذف شده است.

این محقق، اساس عملکرد این سیستم را پنل‌های خورشیدی عنوان کرد.

در این مطالعات دکتر ابوالفضل واحدی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت، مهندس آرش طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق این دانشگاه و همچنین محمد کیانی و عباس سعیدی اصل همکاری داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا