بورسبورس اوراق

پتروشیمی قائد بصیر از نمای نزدیک تر/ اما و اگر تحریم‌ها گریبان «شبصیر» را هم می‌گیرد

چهارمین شرکت پتروشیمی عرضه شده به بازار سهام در سال جاری فردا بصورت بوک بیلدینگ و به میزان ۱۰ درصد از کل از سهام شرکت در فرابورس عرضه می‌شود. سود هر سهم این شرکت پتروشیمی در سال مالی منتهی به اسفند گذشته ۹۴۴ ریال بوده که نسبت به سود سال مالی قبل (۲۸۴ ریال) رشد ۲۳۲ درصدی داشته است.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت پتروشیمی قائد بصیر اولین پتروشیمی بخش خصوصی ایران است که در سال ۱۳۷۶ با سرمایه گذاری بنیاد ۱۵ خرداد تأسیس شده و در سال ۱۳۸۲ به بهر برداری رسیده است که ۱۰ درصد از سهام این شرکت به میزان ۳۳ میلیون سهم فردا در فرابورس عرضه اولیه میشود.

سهامداران عمده «شبصیر» را بشناسید

سهامداران عمده این شرکت شرکت گروه توسعه تدبیر و بنیاد پانزده خرداد هرکدام به میزان ۸۰ و ۲۰ درصد هستند. در واقع بر اساس مصوبات مجمع عمومی این شرکت در سال ۸۷ حدود ۸۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد ۱۵ خرداد به ستاد اجرایی فرمان امام انتقال یافت و در دی ماه ۸۹ این سهم از ستاد اجرایی فرمان امام به شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر منتقل شد.

زمینه فعالیت شرکت

عملیات اجرایی طرح ایجاد کارخانه تولید مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با یک شرکت تایوانی بنام CTCI که شرکت KUMHO کره جنوبی ارایه دهنده دانش فنی تولیدات آن بود از اواخر سال ۱۳۷۹ و در بهمن ماه ۱۳۸۲ راه انداری شد وعملاً از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ بهره برداری تجاری از مجتمع تولید مواد ABS آغاز شد. پروانه بهره برداری شرکت برای تولید سالانه سی هزار تن مواد ABS از وزارت صنایع و معادن اخذ شده است. با توسعه واحد تولیدی و توفیق شرکت در تولید محصول جدید پلی استایرن ,پروانه مذکور برای تولید سالانه سی هزار تن مواد ABS و شش هزار تن محصول پلی استایرن تغییر یافته و از اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اخذ شده است.

از مهمترین زمینه های فعالیت شرکت، تولید و فروش انواع محصولات پلیمری، شیمیایی، پتروشیمیایی، ایجاد شعب در داخل و خارج از کشور و اخذ نمایندگی های مجاز از داخل و خارج از کشور مرتبط با موضوع فعالیت ، واردات و صادرات هر نوع کالا مرتبط با موضوع فعالیت شرکت، مشارکت در سایر شرکت از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت های جدید و خرید یا تعهد سهام شرکت های موجود,احداث و تشکیل هرگونه کارخانه در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی

تولیدات شرکت

محصولات تولیدی شرکت ,مواد کوپلیمر ABS بوده که در دسته پلاستیک ها قرار میگیرد. مواد پلاستیک ABS  مرکب از سه ماده اصلی اکریلونیتریل، بوتادین، استایرن مونومر است.

اما و اگر تحریم ها گریبان «شبصیر» را هم می گیرد

در خصوص تاثیرگذاری تحریم ها بر این شرکت نیز باید گفت در حال حاضر شرکت فقط در حد انجام تکالیف بودجه ای خود و نیز استراتژی حفظ بازارهای خارجی اقدام به صادرات می نماید. اما نکته قابل توجه تهیه برخی مواد اولیه تولید ABS  است که در زمان تحریم با مشکل مواجه می شود. در خصوص ارز حاصل از صادرات، در حال حاضر ارز مذکور مطابق با دستورالعمل بانک مرکزی یا در سامانه نیما عرضه می گردد و یا برای تأمین مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.

اما این نکته نیز قابل ذکر است با توجه به پیش بینی ها در خصوص ایجاد رکود در بخش های مختلف در سال جاری (ناشی از تحریم) شرکت باید حتما روی بازار صادراتی خود توجهی ویژه داشته باشد. اما موضوع دیگری که باید در نظر گرفت این است که شرکت در سال ۹۲ و در ضمن تحریم های اعمالی بر ایران و قطع سوئیفت این شرکت عملا صادراتی نداشته است(فقط ۲۳ تن صادرات) و بشدت تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است.

نگاهی به صورت های مالی شرکت

بر اساس گزارش مالی ارائه شده توسط شرکت در کدال پتروشیمی قائد بصیر در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶  به ازای هرسهم ۹۴۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته۲۳۲ درصدی رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مبلغ ۳۱۱.۳۹۸ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

همچنین  پتروشیمی قائد بصیر در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷  به ازای هرسهم ۲۸۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷درصد رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ مبلغ ۹.۳ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

همچنین در دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ پتروشیمی قائد بصیر به ازای هرسهم ۶۸۵ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۸ رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۶ ماهه برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷  مبلغ ۲۲.۶ میلیارد تومان  سود خالص محقق کرده است.

بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ به مبلغ ۱۶۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با  مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۶ درصدی را نشان می دهد.این در حالی است که بهای تمام شده ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ برابر با ۲۴۹ میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر درآمدهای عملیاتی شرکت در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است این در حالی است که مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مبلغ ۳۳۲ میلیارد تومان بوده است.

افزایش سرمایه قریب الوقوع در پتروشیمی قائد بصیر

همچنین گفتنی است شرکت در نظر دارد به منظور اجرای طرح و توسعه خود جهت افزایش کیفیت و تنوع محصولات و کاهش زمان فرایندهای تولید ، از محل آورده نقدی صاحبان سهام سرمایه خود را به میزان ۵۰  درصد افزایش دهد.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا