صنعت، معدن، تجارت

تبادلات تجاری، مهمترین فاکتور رشد اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه تبادلات تجاری، مهمترین فاکتور رشد اقتصادی است، گفت: در این راستا باید به معرفی محصولات و تولیدات صنعتی داخلی پرداخت.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیدکاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که هم اکنون کشور در صنعت صادرات چه جایگاهی دارد، گفت: طی سال‌های متمادی و با تلاش و پشتکارهای بسیاری توانستیم در برخی صنایع خودکفا شویم و به نقطه نسبتا قابل قبولی برسیم که این اتفاق، مرهون مجاهدت‌های متفکران و تلاشگران عرصه صنعت کشور است.

وی اذعان کرد: توانمندی‌هایی که در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و انواع اقسام اختراعات در کشور وجود دارد، در دنیا بی نظیر است؛ به نظر من شرایط فعلی صنعت کشور در دنیا بسیار اثر گذار است و می‌تواند بیش از پیش مفید و موثر باشد و مشکلات اقتصادی ما را در نوع ارتباط اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا نیز حل کند .

دلخوش در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه صنعت کشور از ابتدای انقلاب تا کنون رشد داشته، اما همچنان تا وضعیت مطلوب راه بسیاری داریم، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مقوله های رشد تبادلات تجاری است که در راس آن معرفی محصولات و تولیدات صنعتی داخلی است و این تنها با برگزاری نمایشگاههایی از جمله توانمندی های صادراتی ایران ثمر بخش خواهد شد.

وی افزود: فعالیت در این عرصه و برگزاری و حضور داشتن در چنین نمایشگاه هایی می تواند بستر های مناسبی برای رشد این صنعت شود و جایگاه صنایع مولد کشور در تولید محصولات داخلی را در دنیا و بخصوص کشورهای هدف افزایش دهد.

دلخوش در ادامه با بیان اینکه مجلس در خصوص تصویب برنامه بودجه سال ۹۷ توجه ویژه ای به بخش صادرات داشته و معتقد است که اقتصاد کشور از وابستگی نفتی باید خارج شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در این خصوص کار مهمی در بودجه امسال  که حمایت از صادرات بود صورت داد، تا حرکت جدی برای توسعه صادرات کشور انجام شود، از این رو منابع پایداری طراحی شده تا بتواند پشتوانه صادرات قرار گیرد و دیگر نیاز به استفاده از درآمد فروش نفت و اخذ مالیات برای رونق صادرات نباشیم و به منابع مستمر دست یابیم که اگر تجربه مذکور جواب خوبی بدهد حتما تبدیل به قانون دائمی خواهد شد تا اشخاص فعال در زمینه صادرات بتوانند از شرایط قابل پیش بینی از نظر حمایت از صادرات برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن صادرات مناسب نیازمند پیش نیازها و ملزومات ویژه ای است تا بتوانیم مزیت های رقابتی در کشور و محصولات تولیدی را ایجاد کنیم ضمن آنکه این چنین نمایشگاه هایی که با حضور برترین های صادرات ایران و جهان برگزار می شود، بستری در جهت افزایش رقابت پذیری و در نهایت صدور محصولات داخلی به بازارهای هدف جهانی خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا