انرژی

آغاز واردات میعانات کره جنوبی از ایران تا دو ماه آینده

شرکت SK Innovation کره جنوبی پس از اینکه سئول از واشنگتن برای خرید نفت از تهران معافیت گرفت، اعلام کرد در حال آماده سازی برای از سرگیری واردات میعانات پارس جنوبی ایران در اوایل ژانویه است.

به گزارش آرمان اقتصادی، یک مقام این شرکت اظهار کرد: به دلیل این‌که این معافیت شش ماهه است، ما همچنان به متنوع کردن منابع تامین خود ادامه می‌دهیم و سرگرم بررسی گریدهای سبک آمریکا و روسیه در میان گریدهای موجود هستیم.

شرکت SK Innovation که به همراه “هانوآ توتال” یکی از دو خریدار بزرگ کره‌ای نفت ایران است، تا ماه ژوییه حدود یک میلیون بشکه در ماه میعانات پارس جنوبی را وارد کرد. این شرکت اعلام کرد: درباره میزان وارداتی که می‌توانند از ایران داشته باشند اطلاعاتی دریافت نکرده است. شرکت SK Innovation همچنین یک تا دو میلیون بشکه نفت فروزان را تا ژوییه از ایران دریافت کرده بود.

همچنین بخوانید

حدود ۷۰ درصد از نفت ایران که از سوی کره جنوبی خریداری شده، میعانات پارس جنوبی بوده و بیش از نیمی از واردات نفت فوق سبک کره جنوبی، از میدان گازی پارس جنوبی ایران بوده است.

خریداران نفت کره جنوبی در ماه‌های اخیر خرید نفت از ایران را کاهش داده و به منابع دیگری مانند نفت آمریکا و آفریقا روی آورده بودند. واردات نفت کره جنوبی از ایران در سپتامبر برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به صفر رسید. بنا بر آمار شرکت ملی نفت کره، در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری، واردات کره جنوبی از ایران حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۵۸.۲ میلیون بشکه رسید.

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران از دوشنبه هفته جاری آغاز شد. با این حال بزرگترین خریداران نفت ایران تا ماه مه معافیت موقتی برای خرید نفت از ایران دریافت کرده‌اند و تا آن زمان انتظار می‌رود خریدشان را به میزان کاهش قابل توجهی دهند.

بر اساس گزارش پلاتس، آمریکا به چین، هند و ترکیه که بزرگترین خریداران ایران هستند و همچنین ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، یونان و تایوان معافیت موقتی داده است با این حال آمریکا بر هدف خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تاکید کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا