بورسفرابورس

دهن کجی شاخص‌های بورس به بازگشت تحریم‌ها

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بازار سهام شاهد افزایش ۱۱۰۰ واحدی شاخص کل در پی معاملات مثبت و پُرحجم نمادهای بانکی و خودرویی هستیم. این در حالی است که شب گذشته در لیستی بلند، اسامی تمام بانک‌های ایرانی شامل تحریم های جدید آمریکا منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز پس از اجرایی شدن دور دوم تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا، بورس در حرکتی خلاف انتظار مسیر صعودی را می پیماید. این در حالی است که در لیست منتشر شده از سوی آمریکا در خصوص شرکت های تحریم شده، نام تمام بانک های داخلی به چشم می خورد. اما نکته جالب توجه بازار امروز بی اعتنایی کامل معامله گران به این بازگشت تحریم هاست. چرا که از ابتدای صبح شاهد افزایش تقاضا در نمادهای بانکی هستیم.

از این رو تاکنون بیشترین حجم و ارزش معاملات تا این لحظه به گروه بانکی اختصاص یافته است. در این بین تا کنون ۳۸۴ میلیون سهم به ارزش ۷۷ میلیارد تومان در این گروه داوستد شده است که بازدهی سه درصدی را به همراه داشته است.

همچنین بخوانید

در گروه خودرویی نیز شاهد تحرکات مثبت اشخاص حقوقی در خصوص خرید سهام این گروه به ویژه «خساپا» هستیم. از این رو تا این لحظه خالص خرید حقوقی ها بیش از دو میلیارد تومان بوده است. در گروه خودرویی نیز بازدهی ۲.۵ درصدی تا این لحظه به ثبت رسیده است.

اما همچون روزهای گذشته تحرکات در گروه های بزرگی همچون فلزی و شیمیایی محدود و کم رنگ شده است. در این گروه ها نیز اغلب نمادها در محدوده صفر تابلو و یا در محدوده های منفی در حال دادوستد بوده و به نظر می رسد در روزهای آینده نیز به روند اصلاحی خود ادامه دهند.

در مجموع تا این لحظه افت نسبی ارزش معاملات بیش از هر نکته دیگری خودنمایی می کند. تاکنون تنها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش  ۶۶۰ میلیارد تومان در بورس وفرابورس دادوستد شد که از این میزان تنها ۵۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

همچنین شاخص کل با رشد بیش از ۱۱۰۰ واحدی به کانال ۱۸۵ هزار واحد رسده است. شاخص فرابورس هم دقیقا به میزان شاخص اصلی با رشد ۱۸۴ واحدی روبرو شده است. در فرابورس هم شاهد افزایش ۱۸ واحدی آیفکس و رسیدن ان به مرز دو هزار و۳۰ واحدی هستیم.

تا کنون معاملات مثبت نمادهای «رمپنا»، «وبملت»، «شتران» بیشترین نقش را در رشد شاخص اصلی داشته اند. در فرابورس هم «ذوب»، «میدکو»، «هرمز» نیز مجموعا ۱۱ واحد آیفکس را بالا کشیده‌اند.

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا