صنعت، معدن، تجارت

در روز خداحافظی شریعتمداری و خوشامدگویی به رحمانی چه گذشت؟وعده های جدید وزیر صمت چیست؟‌

مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مراسم معارفه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد شریعتمداری، وزیر سابق صمت و وزیر کنونی تعاون، کار ور فاه اجتماعی امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان امروز برگزار شد.

اصناف باید کمک کنند قیمت کالاها بی‌خود افزایش نیابد

معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه صنعت کشور یکی از بخش‌هایی است که با عملکرد خود می‌تواند به آمریکا بگوید شما شکست خورده‌اید، گفت: این موفقیت از عهده صنعتگران کشور بر می‌آید. من خواهش می‌کنم یک دوره چند ماهه یا تا آخر سال ۱۳۹۸ سختی‌ها را تحمل کنیم و پای اداره بنگاه‌های کشور بایستیم زیرا تولید و حفظ اشتغال مساله‌ی اصلی ماست.

وی ادامه داد: تولید برای ما مهم است و بنگاه‌ها باید سر پا باشند. آمریکا می‌خواهد صادرات ما را از بین ببرد پس ما باید برای صادرات بر روی نظارت بر توزیع کالا و برای تولید وقت بگذاریم. اصناف باید کمک کنند که قیمت کالاها بی خود افزایش نیابد. علاوه بر این اتاق بازرگانی اتاق اصناف و نهادهای مدنی خود را در کنار دولت بدانند و متوجه باشند که دولت به نظرات مشورتی آن ها نیازمند است.

جهانگیری با تاکید بر این که مدیران دولتی باید پای اداره کشور بایستند و ۲۴ ساعته برای پیشرفت کشور تلاش کنند، اظهار کرد: دولت نمی‌خواهد به مردم فشار جدیدی تحمیل شود در این شرایط دولت مجبور است برخی از سیاست‌ها را تغییر دهد و باید بدانیم که سیاست‌های کنترلی دولت در خصوص ارز، صادرات و واردات به خاطر شرایط موجود کشور است.

در شرایط تحریم برای تسهیل امور تولید گام‌های اساسی برداشته شود

در این مراسم همچنین محمد شریعتمداری به عنوان وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه توقف رشد نرخ ارز تصمیمی راهبردی از سوی دولت بود، گفت: تغییراتی که اتفاق افتاد، محدودیت‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و نرخ ارز افزایش یافت، با این حال دولت تصمیم گرفت روند رو به رشد نرخ ارز را متوقف کند.

وی ادامه داد: در طول بیش از یک سال که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به خدمت مشغول بودم، حوادثی اتفاق افتاد که خارج از اراده ما بود و اولین مورد آن به حوزه سیاست خارجی مربوط می شد و نتیجه این حوادث، بروز عدم قطعیت‌ها در اقتصاد و پمپاژ یاس و نا امیدی در جامعه بود و آثار آن را در سیاست‌های ارزی، تولید و تجارت شاهد بودیم.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر پس از چند ماه انتقاداتی به سیاست‌های ارزی وارد می‌شود،   خاطرنشان کرد: در آن روزها کشور در لبه پرتگاه بود و باید چنین تصمیمی اخذ می‌شد. امروز نیز با دو نوع ارز ۴۲۰۰  تومانی که برای کالاهای خاص، مواد اولیه، کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم پرداخت می‌شود و ارز  ۷۵۰۰ تومانی برای باقی کالاها مواجهیم که با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

شریعتمداری  با تاکید بر اینکه حیات کشور در گرو حمایت از تولید است و در این راستا باید اقداماتی در جهت تسهیل امور تولید انجام گیرد، اظهار کرد: علاوه بر این امروز بسیاری فروشندگان حاضرند نسبت به فروش کالای خود اقدام کنند و باید شرایط آن را فراهم کنیم. امروز کشور نیازمند این است تا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را با مکانیسم بدون انتقال ارز و بدون اینکه از سامانه نیما ارز گرفته شود انجام دهد، در گذشته نیز راهکاری تحت عنوان “حساب باز” مدنظر قرار گرفت که بین تولیدکنندگان در داخل و خارج کشور و شرکای آن‌ها برقرار بود، اما امروز کاملا متوقف شده است و انتظار داریم در چارچوبی اجازه دهیم این اقدام مجدد انجام شود.

وی با اشاره به بخشی از اقداماتش در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشلان کرد: در بخش سامانه ثبت سفارش تلاش شد تا ماموریت‌ها بین وزارتخانه‌های مختلف تقسیم شود تا کارها در مسیری پیش برود که کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد. امروز و در شرایط تحریم باید در ابعاد گوناگون برای تسهیل امور تولید گام‌های اساسی برداشته شود چرا که در حال حاضر کشور به تولید نیاز دارد.

وعده رحمانی در مورد تامین ارز کالاهای اساسی تا پایان ۹۸

اما رضا رحمانی نیز در مراسم معارفه اش به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که دولت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را برای نیمه دوم سال جاری و سال ۱۳۹۸ تهیه کرده و وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در حال حاضر بهتر از سالیان گذشته است.

وی با اشاره به شرایط جدید اقتصادی کشور که با تحریم های ظالمانه گره خورده است، بیان کرد: راهکار مقابله با تحریم‌های ظالمانه توجه ویژه به بخش خصوصی، حفظ جریان تولید، توجه به نیروی انسانی و فناوری های نوین است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریم فرصت‌هایی نیز ایجاد می‌شود که می‌توان از این فرصت‌ها برای فعال‌سازی معادن استفاده کرد، گفت: هر چند تحریم‌ها محدودیت‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کنند، اما فرصت‌هایی را نیز به دنبال دارد که از جمله آن توجه به بخش معدن، توسعه داخلی سازی و صادرات است.

رحمانی همچنین ممنوعیت واردات ۱۳۰۰ قلم کالا را فرصتی برای تولیدکنندگان دانست و بیان کرد: نوسان نرخ ارز هر چند مشکلاتی را در ماه‌های گذشته ایجاد کرده، اما در ایجاد فرصت جهشی صادرات نیز تاثیرگذار بوده است که باید تسهیلاتی را در برخی موارد ایجاد و گره‌های بوجود آمده را باز کرد تا فرصت‌های شغلی فرآهم شود و بخش تولید نیز از این شرایط استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با فساد یکی از برنامه‌های اساسی او در این وزارتخانه است، گفت: اعتقاد ندارم که موضوعی تحت عنوان فساد سیستمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود وجود داشته باشد، اما بهترین راه مبارزه این است که در تصمیمات دقت کرد و اگر کاری درست انجام شود به صورت اتوماتیک زمینه فساد از بین می رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نوسازی صنایع نیز، بیان کرد: نوسازی صنایع در دستور کار قرار گرفته و در بخش معدن با تلاش مجلس شورای اسلامی نقشه راه معدن آماده شده است و این محور و سرلوحه کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن خواهد بود. علاوه بر این برای آباد کردن روستاها یک راهکار توجه به بخش معدن است و باید از خام فروشی پرهیز کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا