صنعت، معدن، تجارت

خام فروشی بلای جان معادن؛ چرخ صنایع تبدیلی نمی‌چرخد

میزان قابل‌توجهی از ذخایر آهن و طلای کشور در کردستان قرار دارد اما طی سال‌های اخیر ظرفیت این معادن به محلی برای خام فروشی تبدیل‌شده است و خبری از راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری نیست.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کردستان در بخش معدن یکی از استان‌های برتر کشور است و علیرغم این ظرفیت بالا و مهم، متأسفانه از این پتانسیل به‌خوبی استفاده نمی‌شود و تمامی مواد معدنی استخراج‌شده استان به‌صورت خام به سایر استان‌های کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

استان کردستان دارای ذخایر قابل‌توجه معدنی است و سنگ‌های تزیینی با تنوع فراوان در رنگ، شاخص‌ترین ماده معدنی در سطح منطقه را تشکیل می‌دهند. سنگ‌های تزیینی مانند مرمریت، مرمریت قرمز، گرانیت و تراورتن و عناصر ساختمانی از جمله کوارتز، فلد سپات، میکا، دولومیت، فلورین، بریل، نمک آبی، عناصر فلزی مانند سنگ‌آهن، منگنز آنتیموان، مس، طلا و باریت را می‌توان از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان کردستان عنوان کرد.

تنوع موجود در معادن کردستان این قابلیت را می‌دهد که در کنار هر معدن، صنایع فرآوری نیز ایجاد کرد و این مهم در سایه همکاری و تعامل بخش خصوصی و دولت میسر است.

لزوم جلوگیری از خام فروشی

بعد از استخراج معادن، موضوع مهم، فرآوری عناصر آن در داخل کشور است که متأسفانه در این زمینه نیز، ضعف شدیدی در کشور وجود داشته و اغلب، مواد حاصل از معادن به‌صورت خام صادر می‌شود که این امر آسیب‌های چشمگیری به همراه دارد، چراکه هم ازنظر اقتصادی، سودهای چند برابری ازدست‌رفته و هم فرصت اشتغال‌زایی که جامعه نیاز مبرمی به آن دارد، از بین می‌رود.

معدن تنها بخشی است که دولت با حجم کم سرمایه می‌تواند به‌طور یکسان در سراسر کشور فرصت شغلی ایجاد کند، چراکه خوشبختانه در هر استان حداقل چهار تا پنج معدن آماده سرمایه‌گذاری وجود دارد.

معادن غنی فراوانی در کردستان وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کردجلوگیری از خام فروشی موضوعی است که این روزها از آن زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم. رویکرد تازه‌ای که قرار است به معدن و مهم‌تر از آن صنایع معدنی جان دوباره بدهد.

معادن غنی فراوانی در کردستان وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کرد.

مسئولان کردستان بارها خواستار جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن استان شده‌اند و معتقدند این شیوه علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، منجر به افزایش ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی استان می‌شود.

در حال حاضر سهم استان کردستان از بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی به دلیل خام فروشی مواد، برجای گذاشتن هزینه سنگین راه‌سازی، استهلاک و فرسوده کردن آسفالت جاده و آلودگی ناشی از تردد بیش‌ازاندازه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محورهای این استان است.

۶۱۰ میلیون تن مواد معدنی در کردستان شناسایی‌شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: ۶۱۰ میلیون تن مواد معدنی در کردستان ذخیره‌شده و در راستای بهره‌برداری از آن‌ها ۳۹۱ پروانه صادرشده است.

محمد دره وزمی با بیان اینکه استان کردستان از نظر معدنی و زمین‌شناسی دارای ساختار مختلفی است، اظهار داشت: ۱۸ ماده معدنی در کردستان شناسایی‌شده که پلی متال، مس، سرب، روی، طلا، آهن و سنگ‌های مرمر، مرمریت، چینی و غیره از آن‌ها هستند.

وی افزود: این مواد معدنی در قالب ۳۹۱ پروانه با ذخیره ۶۱۰ میلیون تن و استخراج اسمی ۲۰ میلیون تن در سال بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: مواد معدنی ما شامل طلا و آهن و پلی متال است و دو پروانه بهره‌برداری در بخش طلا صادر شده است.

دره وزمی با بیان اینکه با بهره‌برداری از معدن ساریگونی بیش از پنج میلیون تن کانسنگ طلا استخراج می‌شود، یادآور شد: با انجام این اتفاقات کردستان ۷۰ درصد طلای کشور را تولید می‌کند و رتبه اول کشور را در حوزه تولید طلا خواهد داشت.

عملیات اکتشافی نوین در استان آغاز شده است

وی با بیان اینکه شهرستان سقز نیز از منابع طلای استان است، بیان کرد: به‌منظور اینکه ذخیره بیشتری کشف و سرمایه‌گذاری روی آن انجام شود عملیات اکتشافی نوین در استان آغاز شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در ادامه گفت: سنگ‌آهن یکی دیگر از معادن استان کردستان است که برای ۷۵ میلیون تن پروانه بهره‌برداری قطعی داده‌شده و ذخایر احتمالی ما بیش از ۲۰۰ میلیون تن است.

سنگ‌آهن یکی دیگر از معادن استان کردستان است که برای ۷۵ میلیون تن پروانه بهره‌برداری قطعی داده‌شده و ذخایر احتمالی ما بیش از ۲۰۰ میلیون تن استدره وزمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اکتشافات نوین و فرآوری معادن استان بسیار اهمیت دارد و با حرکت در این دو مسیر می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کنیم.

وی گفت: باید ذخایر جدید کشف و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا این مواد خام را فرآوری کنند و استان از ارزش واقعی آن بهره‌مند شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به اینکه مطالعات معادن در استان بسیار اما اکتشافات تنها ۱۵ درصد و حتی کمتر است، اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع در قالب چند پهنه مطالعه شده که این میزان در حدود ۴۰ درصد از کل استان است.

روند بهره‌برداری از منابع معدنی کردستان نگران‌کننده است

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص معادن این استان، گفت: روند بهره‌برداری از منابع معدنی در استان کردستان و تخریب محیط‌زیست نگران‌کننده است.

مهدی فرشادان افزود: یکی از پتانسیل‌های استان کردستان بعد از کشاورزی، آب و منابع طبیعی وجود معادن خدادادی است که در این منطقه وجود دارد و بااین‌وجود به‌هیچ‌عنوان طی سالیان گذشته از این معادن در راستای توسعه و اشتغال‌زایی در این استان اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه خام فروشی مشکل اصلی استخراج معادن استان کردستان است، ادامه داد: هیچ‌یک از سرمایه‌گذاران در خصوص فرآوری محصولات این معادن اقدامی انجام نداده‌اند و تنها به دنبال برداشت از معادن هستند.

هیچ‌یک از سرمایه‌گذاران در خصوص فرآوری محصولات این معادن اقدامی انجام نداده‌اند و تنها به دنبال برداشت از معادن هستندنماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عده‌ای با برداشت غیراصولی از معادن استان کردستان منطقه را ویران کرده‌اند و محیط‌زیست را به نابودی کشانده‌اند و سپس آن‌ها را رها کردند.

استان کردستان در حوزه معدن نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در دو بخش مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع‌های فولاد و فرآوری سنگ کردستان با ظرفیت بالا ازجمله اقدامات اساسی درزمینهٔ ایجاد صنایع جانبی و فرآوری است.

استان کردستان از نظر میزان درآمد سرانه در وضعیت نامناسبی قرار دارد و همچنین نرخ بیکاری در کردستان اکنون بیش از ۳۰ درصد است و استفاده از ظرفیت‌های این استان در راستای رفع این مشکلات می‌تواند مؤثر باشد.

بخش معدن یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان کردستان محسوب می‌شود که در صورت ایجاد صنایع فرآوری و صادرات محصولات آن از طریق مرز رسمی باشماق مریوان می‌توان به افزایش میزان درآمد سرانه و ایجاد اشتغال پایدار کمک کرد.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کردستان باید حمایت شوند

استاندار کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با سرمایه‌گذاری در حوزه معدن در استان کردستان با بیان اینکه ما مخالف بهره‌برداران معادن نیستیم و از سرمایه‌گذاران نیز حمایت می‌کنیم، گفت: نباید بعد از صدور پروانه بهره‌برداری برای سرمایه‌گذار آن را رها کنیم.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: انتظار می‌رود اگر معادنی وجود دارد که به هر دلیلی دچار رکود شده‌اند و می‌توان با واگذاری به سرمایه‌گذاری دیگر آن را فعال کرد، باید این کار صورت گیرد.

وی افزود: ایجاد اشتغال در حوزه معادن ظرفیت مناسبی برای استان است و با فعال کردن معادن راکد می‌توان به دولت در زمینه ایجاد اشتغال کمک کرد.

ایجاد اشتغال در حوزه معادن ظرفیت مناسبی برای استان است و با فعال کردن معادل راکد می توان به دولت در زمینه ایجاد اشتغال کمک کرد

زمانی شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی خواهیم بود که در فضای اقتصادی  کشور از پایداری و ثبات لازم برخوردار باشیم. با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌توان ارزش‌افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری باعث رونق بخش‌های اکتشاف و به‌تبع آن بهره‌برداری می‌شود.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر بخش معدن و تأیید بر لزوم اتخاذ رویکرد جدید در بخش معدن و صنایع معدنی نیز مزید بر علت شده تا مسئولان با جدیت و اهتمام بیشتری به این سمت حرکت کنند و از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کرده و زنجیره ارزش‌افزوده را در کشور کامل کنند تا چرخ اقتصاد، تولید ملی و ایجاد اشتغال روان‌تر بچرخد.

یکی از نکات مهم در بخش معدن و صنایع معدنی این است که همچنان افرادی که در بخش فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به ساخت کارخانه فرآوری اقدام می‌کنند، حمایت نمی‌شوند. این در حالی است که در صورت توجه به این افراد و حمایت از آن‌ها انگیزه برای فعالیت در این بخش ایجاد خواهد شد و در نتیجه ظرفیت تولید محصولات نهایی افزایش‌یافته و از خام فروشی جلوگیری می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا