امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آمریکا بزرگترین فروشنده دانه سویا به ایران شد

درحالی‌که صادرات دانه سویای آمریکا به چین در ۸ ماه اول ۲۰۱۸ ۳۱ درصد افت کرد و تنها در ماه آگوست ۹۵ درصد کاهش یافت، آمریکا بیشترین دانه سویای خود را به ایران صادر کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وبسایت بزرگترین اتحادیه کشتی‌رانی بین‌المللی، بیمکو، درحالی‌که صادرات دانه سویای آمریکا به چین در ۸ ماه اول ۲۰۱۸ ۳۱ درصد افت کرد و تنها در ماه آگوست ۹۵ درصد کاهش یافت، آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای بیشترین صادرات دانه سویا را به ایران انجام داد.

فصل صادرات دانه سویای آمریکا آغاز شده است. اکتبر تا ژانویه فصله اوج صادرات این محصول کشاورزی کلیدی آمریکا است. از لحاظ تناژ دریایی، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۱.۷ میلیون تن دانه سویا از آمریکا به خریداران چینی صادر شده است.

از ژانویه ۲۰۱۶ تا جولای ۲۰۱۸ فقط ۴ ماه وجود دارد که صادرات دانه سویای آمریکا به ایران بیش از ۱ محموله پانامکس (حداکثر اندازه کشتی عبوری از کانال پاناما) با وزن مرده خشک (دی‌دابلیوتی) ۸۲۰۰۰ تن نبوده است. در آگوست ۲۰۱۸ معادل ۵ محموله پانامکس، به وزن ۴۱۴۰۰۰ تن دانه سویا به ایران ارسال شده است. این معادل ۱۳.۲ درصد کل صادرات دانه سویای آمریکا در ماه آگوست است.

تحلیل‌گر ارشد بیمکو، پیتر سند، می‌گوید: بیمکو پیش‌بینی می‌کرد که با جنگ تجاری بین آمریکا و چین، مسیرهای تجاری و کشتی‌رانی تغییر کنند. 

در ۸ ماه اول ۲۰۱۸ آمریکا ۷.۸۴ میلیون تن دانه سویا به چین صادر کرده است، که این نشان‌دهنده یک کاهش ۳.۵۴ میلیون تنی نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته است که ۱۱.۳۸ میلیون تن صادر شده بود.

در ماه آگوست ۶۷۰۰۰ تن دانه سویای آمریکا به چین صادر شده است که این نسبت به ۱.۲ میلیون تنی که در ماه آگوست سال گذشته صادر شده بود، سقوطی ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۸ ماه اول سال ۲۰۱۸ برزیل ۵۰.۹ میلیون تن دانه سویا به چین وارد کرده است. این نسبت به دوره زمانی سال گذشته با افزایشی ۶.۸ میلیون تنی روبرو شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا