انرژی

تهدید بیمه‌گذاران نفتکش‌ها با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «هشدار آمریکا به بیمه‌گذاران نفتکش‌های ایرانی با عرف و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد» خطاب به دولت و دستگاه دیپلماسی خواست که در این خصوص به دنبال راهکار باشند.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: اصولا در عرف پذیرفته‌ شده‌ای بین‌المللی بیمه نفتکش‌ها یک نوع خدمت‌رسانی است و خارج از حاکمیت حکومت‌ها است. این‌گونه تحریم با عرف بین‌المللی و قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

وی افزود: البته باید توجه کنیم آمریکا در تحریم‌های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال‌های بین‌المللی نیست. مطمئنا طبیعی است که کشتی‌های در آب‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و آزاد دچار خسارات احتمالی می‌شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌المللی هم اجازه نمی‌دهد آن‌ها بدون بیمه در آب‌ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به دنبال راهکاری حقوقی و بین‌المللی در این خصوص باشیم. همانگونه که در سایر موارد تحریم‌ها را دور می‌زدیم باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده است. ما از کشتی‌هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند استفاده می‌کردیم، ولی متاسفانه آمریکا آن‌ها را شناسایی کرده و این راه هم برای ما بسته شده است.

همچنین بخوانید

وی تاکید کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد؛ چراکه این موضوع موجب کندشدن و ایجاد مشکل برای نفتکش‌ها و کشتی‌های ما می‌شود. باید راهکاری در این خصوص ایجاد شود. واقعیت این است با توجه به این‌که میزان اعظمی از مبادلات تجاری بین‌المللی به گونه‌ای مرتبط با تجارت آمریکا و تحت مبادله ارزی دلار است، معمولا شرکت‌های خصوصی کمتر خود را دچار ریسک می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا