اقتصاد کلان

کدام اتفاقات خوب تحریم ایران را به چالش کشید؟

حالا دیگر این تنها ایران نیست که عبور از تحریم های آمریکا را سهل می داند، بسیاری از رسانه های خارجی نیز یک صدا اعلام می کنند ایران از دیوار تحریم آمریکا عبور خواهد کرد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا ابتدای کار بود، ترک اول بر دیوار تحریم های آمریکا نمایان شده بود و بازار نفت که مترصد آتش گرفتن بود، کمی آرام گرفت .

معافیت توسعه بندر چابهار ، صادرات برق و گاز به عراق و … از تحریم گام های بعدی بود تا اینکه امارات متحده عربی اعلام کرد به رغم تحریم ها فعالیت دو بانک ایرانی در امارات ادامه می یابد . حالا اروپا در بیانیه ای اقدام سوییفت را تاسف بار می داند و از سوی دیگر  به دنبال یافتن دروازه ای برای مراوده مالی با ایران است .

همه این ها درکنار تلاش ایران برای شکستن انحصار دولتی عرضه نفت در بازارهای جهانی از طریق فروش نفت در بورس به خریداران، دوران تازه ای را پیش روی اقتصاد ایران قرار  داده است.

در چنین شرایطی خبرگزاری رویترز در گزارشی با ارجاع به نقل قول های کارشناسان و چند دیپلمات اروپایی تصریح کرد که ایران “طوفان” تحریم های نفتی آمریکا را بدون آسیبی جدی پشت سر خواهد گذاشت.

رویترز در گزارشی اعلام کرد که تحریم های نفتی آمریکا ممکن است تا حدی موجب رکود اقتصادی در ایران شوند، ولی تهران قادر خواهد بود تا بدون فروپاشی اقتصادی، این طوفان تحریمی را پشت سر گذارد.

این خبرگزاری انگلیسی دلیل موفقیت ایران را افزایش قیمت نفت در بازار و اختلاف نظر میان آمریکا و دیگر قدرت های جهانی توصیف کرد.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «شرایط ایران از پیش از سال ۲۰۱۶ بهتر است؛ به دلیل قیمت بالای نفت و این واقعیت که آمریکا این بار منزوی است.»

یک دیپلمات دیگر نیز اعلام کرد: «دوره ای سخت (برای ایران) خواهد بود، ولی اقتصاد ایران به چند دلیل آن را تحمل خواهد کرد، از جمله (این واقعیت که) روسیه تحت تحریم (آمریکا و اروپا) قرار دارد، عربستان سعودی مشکلات مالی و سیاسی خودش را دارد، و این مساله که (جنگی تجاری) بین چین و ایالات متحده در جریان است.»

 توافق بر سر ارز

در عین حال مذاکرات و توافق های ایران با طرف های تجاری بر سر ارز مورد معامله را نباید نادیده گرفت . کره جنوبی اعلام کرد این کشور با ایران برای اینکه در تعاملات و تبادلات تجاری دو جانبه از ارزهای ملی از جمله ‘وون’ واحد پولی کره استفاده کنند، به توافق رسیده است.

مذاکرات با روسیه و ترکیه و چین نیز در جریان بود و پیش تر القدس العربی در گزارشی به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران و ترکیه پرداخت و نوشت: تحریمهای ترامپ می تواند روسیه، ایران، ترکیه و چین را بر آن دارد تا اولویت هایشان را بر اساس همکاری تجاری و اقتصادی، به دور از هر گونه اختلافات سیاسی، ترتیب دهند. در همین راستا، ایران، ترکیه، چین و روسیه در مورد معامله با ارزهای ملی توافق کرده‌اند.

تضمین یک میلیارد یورویی تحریم

دولت آلمان تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران و در روز دوشنبه را با پرداخت ۹۱۱ میلیون یورو ضمانت‌نامه صادراتی به ۵۸ شرکت و  تداوم حمایت از آن‌ها به چالش کشید. آلمان بین کشورهای اروپایی، کماکان بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده به طوری‌که در سال ۲۰۱۷، حجم تجارت طرفین ۱۷ % برابر با ۳.۴ میلیون یورو افزایش یافت.

وزرای خارجه و دارایی آلمان، فرانسه ،انگلیس همراه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته  در بیانیه‌ای با اشاره به پیشرفت ساز و کار مالی ویژه این اتحادیه برای ایران گفتند: «در تکمیل این ساز و کار مالی عزمی راسخ داریم.

به نظر می رسد تحریم های این دوره ایران، چالشی جدی برای رییس جمهوری است که در جبهه های فراوان، از چین تا ترکیه، از روسیه تا کره شمالی و از ایران تا مکزیک در حال بحران سازی است .

 

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا