بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چهره‌ی سرمایه‌گذاری در آینده | آیا مدیران ثروت آینده، ربات‌ها هستند؟

نسل هزاره‌ی این روزهای بریتانیا سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. هزینه‌های سنگین زندگی، جدال سخت‌تری با این نسل نسبت به نسل‌های گذشته داشته است. نسلی که برای خرید مسکن و ادامه حیات، نیازمند تکاپوی بیش‌تری است و مدام در حال افزایش سپرده خود برای دست‌یابی به آمال و آرزو‌هایش است. اما شاید ثروتی باد آورده در انتظار این سرمایه‌گذاران آینده باشد.

گزارش صورت گرفته توسط گروه مالی سانلام (Sanlam UK) که با عنوان بازی نسل (Generation Game) در ماه ژوئن منتشر شده است، اشاره می‌کند که:

نسل هزاره در ۳۰ سال آینده، ثروت باد آورد‌ه‌ای بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار را به ارث خواهد برد. ثروتی که طبق پیش‌بینی‌ها می‌تواند زندگی ۵.۱ میلیون انسان نسل هزاره را متحول کرده و سرمایه‌ای ۵۰،۰۰۰ پوندی به دارایی‌های ثابت آن‌ها بیافزاید.

با این حجم از دست به دست شدن سرمایه، بدیهی است که شاهد تغییر در سرمایه‌گذاران معمول کنونی نیز خواهیم بود. از این رو، ارز‌یابی مشخصات حوزه سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی آن‌ها، غیر قابل انکار است.

افق انتقال سرمایه بین نسل‌ها

بر اساس اظهارات جاناتان پولین (Jonathan Polin)، مدیر اجرایی سانلام، این گزارش حجم بالای ثروت و سرمایه انتقالی بین نسل‌ها طی دهه‌های آتی در کشور انگلستان را به روشنی نشان می‌دهد. وی می‌گوید:

«این سطح از وراثت بی‌سابقه است و انتقال آن به نسل بعد، به طور کلی برای جامعه و صنعت خدمات مالی، هم زمینه‌ساز فرصت‌هایی است و هم چالش برانگیز. بدیهی است که تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این انتقال سرمایه، پارامتر‌های دیگری نظیر بلاتکلیفی و پیچیدگی‌هایی را نیز به تصویر فوق‌العاده‌ای که از آن داریم، خواهد افزود.»

گزارش سانلام، تنها یک نمونه جدید از نظرسنجی‌های مستندی است که در حوزه انتقال سرمایه بین نسل‌ها صورت گرفته است و نتایجی که از طریق آن ارائه شده‌اند، قابل استناد و اطمینان هستند. در این بین، آن‌چه که از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش و تمرکز مدیران ارشد حوزه سرمایه‌گذاری روی رفتار‌های سرمایه‌گذاران آینده است. این‌که بتوانند این گروه از نسل هزاره را به مجموعه‌ای همگن، با رفتار‌های سرمایه‌گذاری یکسان سوق دهند.

سیمون گیبسون (Simon Gibson)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گروه مشاوره متیولی وودس (Mattioli Woods) اذعان می‌کند: «سرمایه‌گذاران آینده نیز هم‌چون حال، چهره‌های بسیاری خواهند داشت. برخی از این سرمایه‌گذاران خودشان برای انجام کار‌ها اقدام خواهند کرد. در حالی که برخی دیگر، ارزش بیش‌تری برای زمان خود قائل شده و ‌ترجیح خواهند داد تا انجام امور را به دیگران بسپارند.»

چهره‌های متفاوت سرمایه‌گذاران آینده

بر اساس تحقیقاتی که توسط گروه مشاوره ای‌وای (EY) صورت گرفته است، سهم زنان در سرمایه‌گذاری‌های آینده بالا خواهد بود. بر اساس اظهارات آنه مک‌کلین (Anne McClean)، برنامه‌ریز مالی چارلز استنلی (Charles Stanley)، چنین تحولی مستلزم تغییراتی بنیادی در نحوه برقراری ارتباط با مشتریان است. وی می‌افزاید: «تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که زنان، سهم چندانی در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ندارند. من مشتریان زن زیادی از رده‌های سنی مختلف دارم و به شما می‌گویم که ایراد کار در سرمایه نیست بلکه در زبان است. به‌عنوان یک صنعت، زبان ما با زبان آن‌ها هم‌خوانی ندارد.»

در میان این نسل جدید سرمایه‌گذار، تعداد زیادی زن نیز حضور خواهند داشت.

مفسران مالی پیش‌بینی می‌کنند که نسل جدید، گرایشات فناورانه متفاوتی با نسل‌های پیشین خواهند داشت و این امر می‌تواند روی ‌سازوکار‌های آتی آن‌ها تاثیر‌گذار باشد.

هولی مک‌کی (Holly Mackay)، موسس وب‌سایت مشاوره مشتریان بورینگ مانی (Boring Money)، معتقد است که ماشین‌ها و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نقش پررنگ‌تری در برنامه‌های سرمایه‌گذاری سال‌های آتی ایفا خواهند کرد و نسل جدید سرمایه‌گذاران، اعتماد بیش‌تری به این ابزار‌ها خواهند داشت. وی اظهار می‌کند: «یک شرکت مشاوره مستقر در ایالات متحده آمریکا که در دسامبر سال گذشته راه‌اندازی شده است، به کاربران خود در ازای ۱۰ دلار مشاوره ما‌هانه ارائه می‌دهد و این، یعنی تغییر روند بازی. در مورد امور ساده‌تر، هیچ دلیلی وجود ندارد که یک ماشین نتواند با استفاده از برنامه‌ریزی و دستورات سرمایه‌گذاری مدون، افراد با نیازمندی‌های نسبتا ساده را کمک کند و به تدریج نیز در طول زمان کارآمد‌تر شود.»

مک‌کی می‌گوید، مشاوران هنوز هم روی ‌سازوکار‌های ارائه خدمات مشاوره بهتر به کاربران کار می‌کنند و نقشی تاثیر‌گذار در فرایند‌های سرمایه‌گذاری دارند. اما این فعالیت‌ها بیش‌تر به توسعه و یادگیری ماشین‌های موجود اختصاص دارند. به طوری که آن‌ها را درگیر سیستم کرده و از برنامه‌های کامپو‌تری پایا خارج می‌کنند. وی می‌افزاید: «نیازمندی‌های پیچیده کاربران، خصوصا پیرامون مباحث مربوط به حقوق بازنشستگی که هنوز پیچیدگی‌های بغرنج خود را حفظ کرده است، ممکن است حتی تا ۱۰ سال دیگر نیز مستلزم حضور و دخالت عوامل انسانی باشند. اما بازی گردآوری ۱ درصد‌های مردم برای ایجاد زمینه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، دیگر به پایان رسیده است.»

مشاوران آینده

گروه‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت بریتانیا، برای تاثیر‌گذاری روی نسل هزاره، ناچار به تلاش و تکاپوی مضاعف هستند. این نتیجه‌ای است که می‌توان از نظرسنجی نسل هزاره منتشر شده در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط انجمن مدیریت سرمایه‌گذاری شخصی و مشاوره مالی بریتانیا (PIMFA) گرفت.

پژوهشی که روی ۸۰۲ کاربر نسل هزاره در بریتانیا صورت گرفته و بیان می‌کند که ۶۷ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش، عملا با فرایند‌های مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری ارتباط نداشته، یا دست کم، ارتباطی بسیار محدود با این حوزه دارند.

ضمن این‌که بر اساس این نظرسنجی، بیش از نیمی‌ از افرادی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، احساس ناخوشایندی نسبت به رویکرد‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت کنونی نشان می‌دهند.

کلوم وایلد (Colum Wilde)، بنیان‌گذار و مدیر ارشد کلور ادوایزر تکنولوژی (Clever Adviser Technology)، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین برنامه‌ریزان مالی در جهان، بر این باور است که دیدگاه نسل جوان مبنی بر عدم ارتباط مدیریت ثروت با آن‌ها، زمینه‌ساز بی‌میلی گسترده‌ی این رده سنی از نسل هزاره نسبت به فرایند‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت شده است. وی توضیح می‌دهد که این موضوع، قبلا نیز طی یک مقاله روان‌شناسی معتبر، توسط اقتصاددان رفتاری آمریکایی، شلومو بنارتسی (Shlomo Benartzi) مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مشابهی را به دنبال داشته است. نتایجی که نشان می‌دهند جوانان نسل هزاره، سال‌های پیری خود را در انزوا و بازنشستگی تصور می‌کنند. موضوعی که حتی توسط تحقیقات مغز و اعصاب نیز ثابت شده است.

آن‌چه که می‌توان از پژوهش انجمن مدیریت سرمایه‌گذاری شخصی و مشاوره مالی بریتانیا کشف کرد، چالش‌های عظیمی‌ است که پیش روی مشاوران مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی قرار دارد. چالش‌هایی که ناشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسل هزاره بوده و مسیر فناوری، تعامل با مشتریان و فرایند‌های دیگر سرمایه‌گذاری را سد خواهد کرد.

تکنولوژی آینده‌ی سرمایه‌گذاری را متحول خواهد کرد

جیک وامبل-پاوی (Jake Wombwell-Povey)، مدیر اجرایی گروه سرمایه‌گذاری گوجی (Goji)، اذعان می‌کند که در سال‌های آینده، شاهد افزایش فزاینده‌ی مشاورانی خواهیم بود که از تکنولوژی/فناوری برای بهبود خدمات خود استفاده می‌کنند.

او می‌گوید: «فناوری به یک بیونیک (bionic) تبدیل خواهد شد. مشاوران، پیشرفت کرده و ارائه خدمات به کاربران خود را از طریق برنامه‌های فناورانه پشتیبانی خواهند کرد.»

مشاوران، ارائه خدمات به کاربران خود را از طریق برنامه‌های فناورانه پشیتیبانی خواهند کرد.

«ما همواره برای فرایند‌های مبتنی بر افراد ارزش قائلیم؛ اما مشاوران برای ارتقای راندمان فرایند‌های خدماتی خود نظیر پردازش، ارائه گزارشات و انطباق، به فناوری نیاز دارند. عاملی که می‌تواند در عین ارائه خدمات درخور به کاربران، افزایش سطح رضایت‌مندی حقیقی آن‌ها را نیز در پی داشته باشد.»

با وجود این‌که گوجی، یکی از تازه واردان صنعت مشاوره تلقی می‌شود، اما نکته نظرات و رویکرد‌های وامبل-پاوی مورد توجه بسیاری از برند‌های متعبر قرار گرفته است. ‌تریسی ردینگز (Tracey Reddings)، مدیر دفا‌تر مرکزی شرکت ژولیوس بییر اینترنشنال (Julius Baer International) در انگلستان و ایرلند اذعان می‌کند: «صنعت مدیریت ثروت باید روی نوآوری نیز تمرکز کند، نه فقط روی ساختارشکنی؛ این‌که بتواند فناوری را برای ارتقای خدمات انسانی تحت سلطه خود درآورد، نه این‌که حذفش کند. تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد، تا با سرعت و سهولت، به نهایت کارایی و تعاملی بودن در سطح جهانی برسیم. بنابراین، به‌جای تمرکز روی اصل انسان به جای فناوری، لازم است که روی مزایای بهبود تعاملات، افزایش هوش ماشین‌ها و ارتقای امنیت و سرعت فرایند‌ها به منظور جلب رضایت مشتریان متمرکز شویم».

انتقال سرمایه بین نسل‌ها

مدیران ثروت آینده‌: ترکیب ترجیحی از تکنولوژی و انسان

علی‌رغم این‌که بسیاری از مشاوران و مفسران مالی بازار، تمام تلاش و تمرکز خود را برای حفظ جایگاه کنونی‌شان در حوزه مدیریت ثروت گذاشته‌اند، اما طبق شواهد و قراین موجود، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران آینده قصد اجتناب از عوامل انسانی و حرکت به سمت مشاوره‌های رباتیک کاملا خودکار را دارند.

گزارشی که در سال ۲۰۱۷ توسط دانشگاه لافبوروی انگلستان (Loughborough University) با محوریت آینده مشاوره منتشر شده است، نشان می‌دهد که:

در سال‌های آینده، احتمالا ‌ترکیبی ‌ترجیحی از فناوری و انسان به کار گرفته خواهد شد، چرا که بدون ‌تردید، فناوری به سطوح بالایی از پیشرفت خواهد رسید.

اما بر اساس همین گزارش: «بسیاری از مفسران هنوز بر این عقیده‌اند که برخی از امور شناختی نرم‌تر، برای این‌که بتوانند در مدت زمان نسبتا کمتری صورت گیرند، نیاز به عوامل کاملا انسانی دارند.»

با این اوصاف، می‌توان انتظار داشت که به سمت آیند‌ه‌ای صرفاْ ماشینی در حوزه مشاوره حرکت کنیم؟ نه کاملاً! این پاسخی است که پژوهش دانشگاه لافبورو به این سوال می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که علیرغم این‌که فناوری می‌تواند اولین پورت برای تماس با برخی از توابع و فرایند‌های اساسی باشد، اما به دلیل محدودیت‌های خلاقانه و اجتماعی‌اش، بعید است که بتواند به طور کامل جایگزین عوامل انسانی شود.

در همین راستا، درموت چمبل (Dermot Campbell)، مدیر اجرایی کوبر (Kuber) نیز اشاره می‌کند:

«مردم هنوز هم نسبت به تماس‌های رو در رو تمایل نشان می‌دهند، اما من ابزار‌های دیجیتالی را می‌بینم که می‌توانند مشاوره‌های انسانی را صرف نظر از مشاوره‌های ربوتیک محض، بهبود ببخشند.»

منبع: Raconteur

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا