بین الملل

مسکو و ریاض مسئول کاهش ۱۵ دلاری قیمت نفت هستند

یک مقام اوپکی، عرضه بیش از حد تولید نفت خام عربستان و روسیه را عامل کاهش ۱۵ دلاری قیمت نفت خام در بازارهای جهانی دانست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری پلاتس از لندن، یک مقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: عربستان سعودی و روسیه که هر دو در ماه‌های اخیر تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، مسئول کاهش ۱۵ دلاری قیمت‌های جهانی این ماده هستند و باید حداقل روزانه یک میلیون بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند.

وی افزود: روسیه و عربستان بزرگ‌ترین تولید کنندگان حاضر دربیانیه همکاری مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باید زیان ۱۵ دلاری قیمت‌های جهانی نفت خام را جبران کنند.

برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن (نشست ۱۷۴ اوپک و چهارمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در وین) تصمیم گرفتند میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام را به ۱۰۰ درصد برسانند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد: عربستان ماه گذشته میلادی روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت خام و نزدیک به بالاترین رکورد خود تولید کرد که در مقایسه با ماه مه روزانه ۷۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

 در همین حال روسیه به تازگی اعلام کرد که رکورد تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه را ثبت کرده است و این رقم نسبت به ماه مه ۴۴۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که تخطی از سهمیه‌های تولیدی تعیین برای اعضای اوپک غیرقانونی است و سهم بازار دیگر اعضای این سازمان را از بین می‌برد.

براساس گزارش روز چهارشنبه (۱۶ آبان‌ماه) خبرگزاری تاس روسیه، سخنان درباره گفت‌وگوهای عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۹ در روزهای اخیر بارها مطرح شده است.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) روز یکشنبه (۲۰ آبان‌ماه) به منظور ارزیابی شرایط بازارهای جهانی نفت خام درابوظبی برگزار خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا