صنعت، معدن، تجارت

ساخت کاغذ از پسماند سنگ در سال‌های آینده رونق می‌گیرد

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ایران از راه‌اندازی دو کارخانه تولید کاغذ از پسماند معادن سنگ خبر داد و دهه آینده را دهه کاغذهایی از جنس سنگ خواند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انجمن سنگ ایران سال گذشته طرحی مبنی بر استفاده از پسماند معادن سنگ و کارخانه‌های سنگ‌بری در تولید مبلمان و کف‌پوش شهری و همچنین ساخت کاغذ، ارائه کرد که عملی شدن آن علاوه بر زیبایی بخشی به شهر، تعداد قابل توجهی شغل نیز ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر ورود پسماند معادن سنگ به طبیعت باعث آلودگی آب و خاک می‌شود که تبدیل این ضایعات به محصول این آلودگی را رفع خواهد کرد.

در این باره ابوالقاسم شفیعی – رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، از راه‌اندازی دو کارخانه تولید کاغذ از پسماند معادن سنگ در یزد و تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر ساخت کاغذ از مواد سلولزی و چوب ارزان‌تر تمام‌ می‌شود و استفاده از پسماند معادن سنگ در ساخت کاغذ، هنوز اقتصادی نشده است.

به گفته وی با توجه به این‌که معادن سنگ حاضر هستند پسماند خود را به صورت رایگان در اختیار کارخانه‌های ساخت کاغذ قرار دهند، این کارخانه‌ها از لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی ندارند اما خرید تکنولوژی تبدیل خاک سنگ به کاغذ، هنوز اقتصادی نیست.

شفیعی با بیان این‌که دهه آینده، دهه کاغذهایی از جنس سنگ است، اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید به تدریج و با تولید انبوه، ارزان‌ می‌شوند و امکان استفاده از آن برای طیف وسیع‌تری فراهم خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ ایران همچنین از موفقیت نسبی در تولید مبلمان شهری خبر داد و گفت: بحث تولید مبلمان شهری تقریبا در کشور جا افتاده و معادن، سنگ‌های لاشه خود را برای تهیه المان‌های شهری به بازار می‌فرستند.

وی با اشاره به این‌که میزان مشارکت استان‌ها در این طرح بستگی به وضعیت شهرداری‌ها دارد، اظهار کرد: شهرداری‌ استان‌هایی که وضع مالی خوبی دارند از این طرح استقبال کردند اما در مقابل شهرداری‌هایی که چندین ماه قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نبودند، به طور کلی بحث المان شهری را فراموش کرده‌اند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا