انرژی

مدیریت آشفته اوپک بر بازار نفت

یک ماه قبل پیش بینی می شد قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد اما کاهش تقاضا و برخی مسائل دیگر موجب افت قیمت ها تا ۷۰ دلار شده که نشان می دهد اوپک مدیریت مناسبی بر بازار نفت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وقتی در ابتدای ماه گذشته قیمت نفت در حال افزایش بود و به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید و از ۸۵ دلار در هر بشکه گذشت، پیش‌بینی می‌شد که قیمت نفت تا اواخر ۲۰۱۸ یا اوایل سال جدید میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد .
هرچند پیش‌بینی‌هایی هم وجود داشت که افزایش قیمت باعث ضربه خوردن تقاضا می شود، چون در این قیمت، مصرف به خاطر هزینه‌های بالا شروع می‌کند به کم شدن. کاهش تقاضا در دهه های اخیر مشکل همیشگی تولیدکنندگان نفت مخصوصاً عربستان و اوپک بوده است. این یک مشکل بازار نفت است که اوپک مدیریت خوبی برای حل آن نداشته است .
پس از دوره یک ماهه افزایش قیمت نفت، الان قیمت در حال کاهش است هرچند با ضربه خوردن به تقاضا و بالا رفتن ارزش دلار قیمت نفت همچنان برای کشورهای واردکننده گران است و بازارهای نوظهور و بازارهای جهانی سهام ضعیف هستند .
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پس از اینکه تولید نفت آمریکا بیش از حد انتظار بالا رفت، به پایین ترین حد در هفت ماه گذشته رسید. قیمت نفت خام پس از اینکه موسسه پترولیوم آمریکا (API) گزارش داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۷.۸۲ میلیون بشکه افزایش یافته، پایین آمد .
افزایش ذخایر نفتی بر قیمت نفت تاثیر می گذارند و نشان می‌دهد که نه تنها تولید روبه افزایش است بلکه تقاضا هم در حال ضعیف شدن است. در روز سه شنبه، دفتر اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که میانگین تولید نفت خام آمریکا ۱۲.۰۶ میلیون بشکه است که خیلی زود از نقطه عطف ۱۲ میلیون بشکه رد شده است .
علت اصلی آن تولید نفت شیل از حوزه پرنین است. در سال ۲۰۱۹ انتظار می‌رود تولید نفت نسبت به سال قبل ۱.۱۶ میلیون بشکه افزایش یابد یعنی بیش از پیش بینی ۱.۰۲ میلیون بشکه ای .
در روز سه‌شنبه و چهارشنبه با اعلام اعطای معافیت ۱۸۰ روزه توسط آمریکا به ۸ کشور برای خرید نفت ایران، قیمت کاهش بیشتری یافته است. این کشورها شامل هند، چین و ژاپن هم می شوند .
منتقدان ادعا کردند که ترامپ از موضع سرسختانه خود در برابر ایران کوتاه آمده و برخی گفتند که این یک حرکت سیاسی بوده برای اعمال فشار بر قیمت نفت قبل از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا.هرچند ایران اعلام کرده تحریم های جدید علیه بخش نفت این کشور موفق نخواهد بود .
تهران در روز سه شنبه اعلام کرد که تا حالا توانسته علی‌رغم فشار آمریکا به اندازه نیازش نفت بفروشد و از اتحادیه اروپا هم خواست با تحریم‌ها مخالفت کند تا به ایران کمک کرده باشد .
این عوامل نشان می‌دهد که بازارهای نفت جهانی سردرگم هستند. آیا تقاضای کم به خاطر ارزش بالای دلار و ادامه نزاع تجاری بین واشنگتن و پکن باعث عرضه بیش از نیاز بازار خواهد شد؟ آیا واشنگتن و پکن به نوعی توافق تجاری می‌رسند؟ آیا دلار شتاب خود را از دست می‌دهد؟ آیابازارهای نوظهور آرام‌تر می‌شوند؟ آیا تقاضای نفت بیشتر می‌شود؟ پاسخ به این سوال ها پس از فصل تعطیلات و آغاز سال جدید میلادی بسیاری مسائل را روشن خواهد کرد

همچنین بخوانید
منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا