انرژی

رویای نفت ۱۰۰ دلاری تعبیر نمی‌شود؟

تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت به هشت مشتری بزرگ نفت ایران، به آن‌ها اجازه می‌دهد به واردات نفت ایران ادامه دهند و به حل تنش در بازار نفت کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صادرات نفت ایران در اکتبر به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید و به این زودی به صفر نخواهد رسید اما این ممکن است پایان داستان نباشد. گلدمن ساکس در یادداشتی که پیش از آغاز تحریم‌ها منتشر کرد، نوشت: اگرچه اعطای معافیت‌ها مطابق با انتظارات ما بوده اما نشان‌دهنده این نیست که صادرات نفت ایران نزدیک به سطح فعلی تثبیت خواهد شد.

صادرات کم‌تر از سوی ایران بازار را دچار محدودیت عرضه خواهد کرد. این بانک آمریکایی پیش‌بینی کرده که صادرات نفت ایران ممکن است تا پایان سال نسبت به سطح اکتبر، حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. درنتیجه گلدمن ساکس همچنان انتظار دارد که بازار نفت جهانی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ دچار کمبود عرضه شده و قیمت نفت برنت تقویت شود.

همچنین بخوانید

در حقیقت در حالی که همه به تحولات کوتاه مدت قیمت نفت متمرکز شده‌اند، گلدمن معتقد است مهم است که به آینده نیز نگاه داشته باشیم. اما جان کلام این است که معامله‌گران به یک‌باره نگرانی کمتری نسبت به کمبود عرضه پیدا کردند. اوایل سال که بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام شد و نگرانی‌ها نسبت به محدودیت ظرفیت نفت شیل پرمیان به بازار راه یافت، میانگین قیمت پنج ساله برنت از ۵۷ دلار در هر بشکه در مه به ۶۸ دلار در سپتامبر افزایش پیدا کرد.

این اتفاق باعث شد سرمایه‌گذاران به این باور برسند که بازار نفت به تولید هزینه بالای بیش‌تری در سال‌های آینده نیاز دارد تا کمبود عرضه ناشی از تحریم‌ها را جبران کند زیرا تولیدکنندگان کم هزینه در سطح ظرفیت حداکثری تولید می‌کنند.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، با این حال در چند هفته گذشته میانگین قیمت پنج ساله برنت عقب‌نشینی کرده است که نشان می‌دهد بازار دیگر ممکن است به عرضه بیش‌تر نفت پرهزینه نیاز نداشته باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده که تولید نفت شیل در اوت ۴۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه پیش از آن رشد کرده است. این آمار در حال حاضر که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران آغاز شده، حائز اهمیت است زیرا نشان می‌دهد عرضه بسیار بیش‌تری وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا