ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پیش‌بینی بسته ارزی اپراتورهای تلفن /افزایش تعرفه‌ها طبق مقررات بود

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ‌با اشاره به این‌که بسته‌ای برای مقابله با تحریم‌ها و نوسانات ارزی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است گفت: با ارائه این بسته مشکلی در زمینه تامین ارز اپراتورها نداریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین فلاح جوشقانی درباره ارائه ارز به اپراتورهای تلفن همراه اظهار کرد: با تمهیدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی، بسته مقابله با تحریم و نوسانات ارز در این وزارتخانه برای تامین ارز اپراتورهای تلفن همراه تهیه و در ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: پیش از این اپراتورها نیازهای خود را به ما اعلام کرده بودند و پس از بررسی و تایید معاونت توسعه، هماهنگی و امور پشتیبانی و بانک مرکزی نیازها تایید و هماهنگی های ارزی در دولت انجام شد.

همچنین بخوانید

او درباره اجرای طرح رجیستری خاطرنشان کرد: در اجرای طرح رجیستری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت کمیته راهبردی این طرح را به عهده دارد که در دو فاز ساماندهی گوشی‌های تلفن همراه و ساماندهی تبلت‌ها اجرایی شده است.

فلاح جوشقانی با بیان این‌که توجه بیش‌تر ما به فاز نخست این طرح بود تصریح کرد: فاز نخست این طرح برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه اجرا شد، البته وزارت ارتباطات برای اجرای مرحله دوم رجیستری که مربوط به تبلت‌ها می‌شود، آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آن را تعویق انداخته است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که متولی تامین گوشی تلفن همراه در بازار وزارت ارتباطات نیست اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین گوشی در بازار است، بنابراین موضوع تامین ارز گوشی‌های تلفن همراه در حوزه وظایف ما نیست، اما برخی سوءاستفاده‌ها و مشکلات قضایی هنگام تخصیص ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت که منجر شد تا تعداد زیادی گوشی در گمرک باقی بماند که برای حل این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

رییس رگولاتوری درباره نحوه اتصال گمرک، وزارت صمت و ارتباطات با یکدیگر توضیح داد: سامانه همتا این سه نهاد را به هم متصل کرده است، این سامانه زیر نظر ما نیست اما از قابلیت های آن در اجرای طرح رجیستری استفاده شده است.

فلاح جوشقانی با اشاره به حل مشکلات فنی در حوزه اتصال برخط این سامانه‌ها بیان کرد: ارتباط سامانه همتا، گمرک و نیروی انتظامی برقرار شده است تا گوشی‌های تلفن همراه بعد از اربعین(۸ آبان) با شماره گذرنامه و شماره مسافری وارد شوند.

فلاح جوشقانی با بیان این‌که طرح رجیستری در اجرای صحیح اینترنت اشیاء تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن اینترنت اشیاء در کشور همه تجهیزات باید دارای شناسه IMEI باشند و به سیم کارت متصل شوند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که تنها تامین‌کننده سرویس تلفن ثابت در کشور مخابرات است افزود: اگرچه استفاده از تلفن ثابت در سال‌های اخیر روند کاهشی دارد  اما وجود آن هم‌چنان مورد نیاز است، البته حکم دیوان عدالت اداری برای حذف تعرفه تلفن ثابت مشکلاتی را برای مخابرات ایجاد کرد که راهکارهای مختلفی برای این معضل ارائه کرده‌ایم و در حال بررسی است. در حال حاضر ۶تا۷ میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد وجود دارد و هزینه نگهداری آن بیش از ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در ماه است که برای این خطوط فقط آبونمان پرداخت می شود.

فلاح جوشقانی درباره تعرفه‌های تلفن همراه و شرکت‌های  FCP افزود: در چند ماه گذشته با افزایش قیمت ارز، هزینه‌های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافته اما در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف و کف برای قیمت‌ها تعیین شده است، بنابراین اپراتورها مجازند بین سقف و کف و بر اساس تحلیلی که از بازار دارند قیمت ها را اعلام کنند.

رییس رگولاتوری بیان کرد: اپراتورها در دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه‌ها را در پایین‌ترین میزان اعلام می‌کردند اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه‌ها افزایش یافته است به طوری که اینترنت ۱۰ درصد و مکالمه‌ها با دو برابر افزایش قیمت مواجه هستند که این افزایش همچنان طبق مقررات است.

وی افزود: مخابرات با طرح هم‌کدسازی ۷۰ درصد قیمت‌ها را کاهش داد، اما اکنون قیمت‌ها به سقف رسیده است و گزارش این کار برای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آماده شده که بر اساس جمع‌بندی این کمیسیون، قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا