خودروصنعت، معدن، تجارت

کاهش قیمت خودرو در بازار در صورت ادامه ثبات ارزی/ زنگ خطر صنعت خودرو به صدا درآمد

یک کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت خودرو در بازار در صورت ثابت بودن نرخ ارز، ارزان خواهد شد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ امیرحسین کاکایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عوامل تاثیر گذار بر کاهش قیمت خودرو توضیح داد: چند اتفاق در طول یک و ماه و نیم گذشته افتاد که بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد؛ اول ثبات نرخ ارز و به طور کل اقتصاد کلان کشور بود، زیرا قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: دوم بحث آزادسازی قیمت خودرو و تعیین قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار بود، اگرچه این کار هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما جو روانی آن تاثیر خود را در کاهش دلالان بازار و قیمت‌ها گذاشته است.

کاکایی با تاکید بر این که قیمت خودرو به دلیل حاشیه سود بالای دلالان افزایش یافت، تصریح کرد: تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان، حاشیه سود را کاهش و حضور دلالان را کمرنگ خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار خودرو همچنین به نقش محدود پیش‌فروش‌ها در کاهش قیمت اشاره کرد و گفت: اگرچه زمان تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده طولانی است و عملا الان نباید بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما جو روانی آن تا حدودی در کاهش قیمت خودرو تاثیر داشت.

او ادامه داد: با پیش‌فروش خودرو حاشیه سود کاهش و عرضه افزایش خواهد یافت، به همین خاطر قیمت خودرو ارزان خواهد شد و دیدیم که فقط با اعلام پیش‌فروش، چه تعداد از افراد خودرو‌های خود را از ترس متضرر شدن وارد بازار کردند در حالى که تقاضایی وجود ندارد.

کاکایی با بیان این که آینده این بازار به دو عامل بستگی دارد، عنوان کرد: اولا قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر اقتصاد کلان به خصوص نرخ ارز است، بنابراین اگر نرخ ارز همینطور ثبات داشته باشد قیمت خودرو ارزان خواهد شد.

او اضافه کرد: بحث بازنگری در بازار خودرو مدتی است که مطرح شده اما به نتیجه نمی‌رسد، و با توجه به این که زیان‌دهی خودروسازان افزایش یافته اگر به این موضوع رسیدگی نشود بازار خودرو مجددا دچار شوک قیمتی خواهد شد.

این کارشناس خودرو با بیان این که الان بهترین فرصت برای اقدام دولت و تنظیم بازار است، تاکید کرد: الان دولت پتانسیل خوبی برای اجرای تصمیمات درست دارد و اگر سریعا عمل نکند، راهکارهای بعدی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کاکایی افزود: زیان ۴هزار میلیاردی خودروسازان و بدهی ۲۰هزار میلیاردی آن‌ها به قطعه‌سازان زنگ خطری است که قفل شدن صنعت خودرو و نابودی آن را هشدار می‌دهد به همین دلیل دولت باید در این وضعیت فرصت سوزی نکند و با اقدامات مناسب جلوی از بین رفتن این صنعت را بگیرد.

تاثیر مشکلات داخلی بیشتر از تحریم است

او همچنین با اشاره به تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار خودرو اظهار کرد: اول این که به گفته همه، تحریم‌های دور اول کار خود را کرده‌اند و همچنین مدیران ما به خوبی راه دور زدن تحریم‌ها را می‌دانند اما لازم به ذکر است در شرایط فعلی ما بیش از این که با مشکلات ناشی از تحریم مواجه باشیم، با موانع داخلی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کاکایی در پایان افزود: البته که تحریم منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها می‌شود اما اگر دولت به موقع راهکارهای مناسب این وضعیت را عملیاتی کند با مشکل چندانی مواجه نخواهیم شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا