بورسبورس اوراق

زهر تحریم ها پیش خور شده است؛باید با تدبیر پیش برویم

حتی اگر توافقی میان آمریکا و چین صورت بگیرد و بحث کاهش تعرفه های دو کشور اجرایی شود، باز هم بازار کامودیتی به طور مستقیم تحت تاثیر تقاضا است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهزاد گلکار، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان ضمن بیان مطلب فوق به گفت: کاهش تعرفه ها به صورت کوتاه مدت اثر کمی بر تغییرات قیمت کامودیتی ها دارد و قیمت را وارد روند صعودی می کند، اما این عامل در میان مدت و بلند مدت نمی تواند اثرگذار باشد. عامل اثرگذار، بر روند قیمت در بلندمدت همان تقاضا در سطح جهانی است.

وی در ادامه بیان داشت: چشم اندازها نشان می دهد که قدرت تقاضا همانند یک دهه گذشته نیست و نمی توان امیدوار بود که تقاضا به اندازه ای باشد که قیمت را تغییر دهد.

گلکار در خصوص روابط اقتصادی ایران و اروپا اظهار داشت: اروپا یکی از امضا کنندگان برجام است و همواره تلاش می کند تا از امضای خود دفاع کند.

وی در خصوص نقل و انتقال پول در زمان تحریم افزود: با وجودی که هشت کشور می توانند نفت را از ما خریداری کنند، اما باید موضوع انتقال پول به داخل کشور حل شود، برای همین مساله، اگر سوییفت اروپایی حل شود، کمک خوبی به کشور می شود. به طور معمول چنین اتفاقاتی اثر خود را با فاصله سه تا ۶ ماه نمایش می دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان ادامه داد: کشور همچنان ذخایری از همه مواد اولیه دارد و اگر وقفه ای در خرید ایجاد شود، مشکلی پیش نمی آید، اما باید برنامه ریزی های لازم برای دوران پایان ذخایر انجام گیرد. در دوران جنگ و تحریم های سخت هم کالا مبادله می شد، اما هزینه مبادله بالا بود و قیمت نهایی محصول را بالا می برد.

وی گفت: امیدوارم که کشورهای اروپایی همان طور که بیان کرده اند، همکاری های لازم را انجام دهند تا مشکلاتی که دور اول تحریم ها وجود داشت، تکرار نشود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با ارزیابی فضای بازار ارز در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: نرخ ارز با یک اشتباه تصمیم گیری وارد روند صعودی شد. اگر آن تصمیم به گونه ای دیگر اتخاذ می شد، نرخ ارز مدیریت می شد. اما به نظر می رسد که نرخ ارز رشد خود را انجام داده و متوسط نرخ ارز در سال جاری ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان باقی خواهد ماند. باید دید دسترسی به ذخایر ارزی کشور چگونه انجام می گیرد و صادرات به چه صورتی تحقق می یابد. برای مثال صادرات به صورت کالا به کالا خواهد بود یا اینکه با ارز تامین می شود. همه این موارد بر روند نرخ برابری دلار و ریال اثرگذار خواهد بود. به هر حال ارز رشد خود را پیش خور کرده است و انتظار رشد چندانی برای ارز وجود نخواهد داشت ، مگر اینکه صادرات برای دریافت پول خود با مشکلات زیادی مواجه شود.

وی در ادامه با بررسی بازار سرمایه اذعان داشت: اگر شرکت های پذیرفته شده در بورس رشد سودآوری داشته باشند، می توانند نقدینگی مناسبی را به سمت بازار سرمایه جذب کنند. در این بین نام برخی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه نیز در لیست تحریم به چشم می خورد. در این مدت، شرکت های صادرات محور رشد خوبی در قیمت و سودآوری خود داشتند که برای تداوم آن باید ساز و کار مناسبی اتخاذ شود.

گلکار در ادامه بیان داشت: امیدواریم اقتصاد کشور دستخوش نوسانات زیادی نشود. چراکه زهر تحریم ها گرفته شده و تنها کمی در تعاملات دشواری هایی وجود دارد. باید محکم ایستاد و کار کرد. همه فعالان اقتصادی باید فکر اساسی کنند تا سرمایه ها را وارد مسیر درستی کرد که از بازارهای غیرمتشکل مانند ارز و سکه خارج شده و وارد بازار متشکلی مانند بازار سرمایه شود. این امر نیازمند دانایی و تدبیر است.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا