بانکبانک و بیمهطلا و ارز

همتی خبر داد: بخشنامه جدید ارزی برای صادرات در راه است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به زودی تمهیدات نحوه بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد کشور را اعلام خواهیم کرد، تاکید کرد: صادرات ریالی به مثابه خروج سرمایه از کشور است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در همایش استانداران سراسر کشور با تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت درون‌زایی و برون‌گرایی دراقتصاد مقاومتی گفت: ما تهدید تحریم ها را به فرصت پیشبرد امور کشور تبدیل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود ١۶ استان مرزی در کشور، افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه را به شرط رعایت مواردی شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی خواند و ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه های کشور، صمت و جهاد کشاورزی را برای مدیریت صادرات در استان های مرزی ضروری دانست.

وی با  بیان اینکه صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود، صادرات ریالی را به مثابه خروج سرمایه از کشور دانست و برنامه های بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر و کمک به صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادی کشور را تشریح وتاکید کرد به زودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد درنظر گرفته شده اعلام می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: صادرات غیرنفتی ما در هفت ماه اول امسال ۲۷میلیارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی افزایش بیش از ۱۳درصدی داشته است.

وی همچنین با اشاره به شکست امریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی کشور از انجام مذاکرات جدی و مثبت با ٨ کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته اند خبر داد.

همتی افزود: در۷ ماهه امسال ۳۱میلیارددلار برای واردات کالاها و خدمات ارز تامین شده است که بیش از ۲۳ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیرنفتی درسامانه نیما تامین شده است و از مبلغ تامین ارز تاکنون ۱۰میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و امیدواریم باتصمیماتی که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما بزودی افزایش یابد.

دکتر همتی در پایان به سوالات متعدد استانداران پاسخ داد و به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و تمهیدات نظام بانکی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا