بورسبورس اوراق

رشد ارزش معاملات خرد در روز منفی شاخص/ حجم معاملات بانکی و خودرویی فراتر از انتظار بود

معاملات امروز حالی پیگیری شد که شاخص کل افت ۸۶۹ واحدی را تجربه کرد اما حجم و ارزش معاملات خرد بالغ بر یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که رشد ۴۰ درصدی نسبت به میانگین هفته گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات اولین روز بورس تهران نمایی متفاوت از واگرایی دو شاخص کل و هم وزن را به نمایش گذاشت. این وضعیت نشان دهنده چرخش اقبال فعالان بورسی از گروه های بزرگ و مطرح به سمت نمادهای کوچک تر بازار است. این چرخش امروز به حدی واضح بود که بیشترین  حجم و ارزش معاملات به گروه بانکی اختصاص یافت. البته گفتنی است گروه خودرویی نیز روز سبزی را پشت سر گذاشت و سبب شد تا توجه معامله گران به سایر گروه ها به صورت محسوسی کاهش یابد.

همچنین گفتنی است معاملات منفی در نمادهای بزرگ و شاخص ساز امروز نیز ادامه یافت و شاهد افت قیمت نسبتا سنگین در نمادهای گروه پتروپالایشی و فلزی-معدنی بودیم. اما عقب نشینی قیمتی در گروه شیمیایی و پالایشی شدیدتر از سایر گروه‌ها بود و از این رو معاملات منفی و پُرحجم در نمادهای «تاپیکو»، «فارس» و «شخارک» بیشترین افت را بر نماگر اصلی بازار تحمیل کردند.

همچنین بخوانید

چرا پالایشی‌ها قرمز پوشیدند؟

به نظر می رسد افت قیمت جهانی نفت به زیر ۷۰ دلار و همچنین ادامه روند اصلاح قیمتی در نمادهای پالایشی از مهمترین دلایل قرمزپوش شدن یکدست نمادهای این گروه بود. ناگفته نماند که این ریزش واصلاح قیمتی می بایست در معاملات هفته گذشته رخ می داد که به دلیل حمایت تمام قد حقیقی ها این افت قیمت به هفته جاری موکول شد. اما به عقیده کارشناسان ایم ریزش ها در قیمت سهاک گروه های دلاری منطقی بوده و جای نگرانی ندارد و می تواند فرصت های خوبی برای خریدهای پُرسود باشد.

نگاهی به اخبار تاثیرگذار غیربورسی

اما در دنیای بیرون از بورس امروز اخبار تلاثیرگذاری منتشر شد که مهم ترین آن ها سخنان ظریف در خصوص FATF بود. ور در این باره گفت: ما عضو FATF نمی‌شویم، بلکه ما از لیست کشورهای غیر همکار FATF خارج می‌شویم و به لیست کشورهای همکار FATF اضافه می‌شویم و هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم. گفتنی است در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی همکار FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان دو کشور غیر همکار FATF شناخته می‌شوند.

دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت قطع شود هم اهمیتی ندارد

در سوی دیگری از بازارهای مالی سوئیفت در بیانیه ای اعلام کرد دسترسی بانک های ایرانی به این سیستم را با هدف ثبات و یکپارچگی سیستم مالی جهانی گسترده تر به حالت تعلیق درآورده است.

این اقدام با واکنش اروپا همراه بود و ماجا کوسیجانس، سخنگوی کمیسیون خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد جای تاسف دارد که سوئیفت دسترسی تعداد نامشخصی از بانک های ایرانی به این سامانه بین المللی را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین وزیر خزانه‌داری آمریکا از قطع کامل دسترسی ایران به سوئیفت در آینده خبر داد. وی در توئیتی نوشت: در آینده ایی نزدیک ، سرویس بانک مرکزی و نهادهای مالی تحریم‌شده ایران قطع می‌ شود.  سوئیفت تصمیم درست را می‌گیرد و این کار را برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی انجام می‌دهد. گفتنی است در صورت قطع دسترسی بانک های ایرانی به سوئیفت، آینده این نهادهای مالی با چالشی جدی روبرو نخواهدشد و تنها جو روانی منفی اندکی بر این گروه حاکم می شود. اما در حال حاضر مهم ترین نکته ای که نمادهای این گروه را در کانون توجه بورس بازار قرار داده، تسعیر ارزی دارایی های ارزی این بانک هاست.

شایعه‌ای که غول بانکی‌ها را زمین گیر کرد

دیگر خبر و یا شایعه تاثیرگذار امروز گروه بانکی، ادغام بانک سرمایه در بانک ملت بود که سبب تشکیل صف فروش سنگین در نماد «وبملت» بود. اما خرید و حمایت حقوقی سهم اجازه سنگین تر شدن این صف را نداد. از سوی دیگر در این گروه شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در نمادهای «وتجارت» و «وبصادر» از ابتدای بازار بودیم. در مجموع امروز بیشترین حجم و ارزش معاملات به نمادهای گروه بانکی تعلق داشت بطوریکه امروز بیش از یک میلیارد و ۹۴ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۳۷۲ میلیارد تومان دادوستد شد که البته ازدهی منفی ۰.۲۳ درصدی را برجا گذاشت.

بازی افزایش نرخ خودرویی‌ها ادامه دارد

دیگر گروه مورد توجه معامله گران امروز گروه خودرویی بود که اخبار و شایعاتی در خصوص افزایش نرخ خودرو در هفته آینده سبب داغ شدن معاملات این گروه شد. خودروسازان طرح پیشنهادی افزایش ۵۰ درصدی نرخ را به صورت رسمی روی میز دارند. سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس خبر داده که بعد از تعطیلات، این کمیسیون درباره افزایش قیمت خودرو به جمع‌بندی خواهد رسید. در این گروه نیز امروز «خساپا» از ابتدای صبح صف خرید را تجربه کرد. سایر نمادهای گروه نیز در محدوده های مثبت قرار گرفتند. در مجموع روز جاری بیش از ۵۷۱ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۸۷ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۳.۱ درصدی را ثبت کرد.

شیمیایی‌ها به اصلاح قیمتی ادامه دادند

اما در سمت منفی ها گروه شیمیایی ها با تداوم روند اصلاح قیمتی روز سختی را پشت سر گذاشت. در این گروه اغلب نمادهای پتروشیمی در محدوده منفی معامله شدند. خبر دیگر اینکه با توجه به قیمت خوراک و فروش شرکت های پتروشیمی براساس میانگین دلار سامانه نیما انجام می شود، اما ارز حاصل از صادرات این شرکت ها در سامانه نیما با قیمت ۷ هزارو ۸۰۰ تومان و به صورت دستوری عرضه می شود، رایزنی هایی برای تغییر و اصلاح قیمت ارز حاصل صادرات پتروشیمی ها آغاز شده است، اما تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است. در مجموع امروز بیش از ۱۸۱ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی ۱.۶۹ درصدی را برجای گذاشت.

نگاهی به آمار و ارقام معاملات امروز

در مجموع امروز از بین ۳۸ صنعت حاضر در بورس ۱۹ صنعت در محدوده مثبت بازدهی قرار گرفتند. شاخص کل اما با رشد ۸۶۹ واحدی به رقم ۱۸۴ هزار و ۲۳۱ واحد کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز به دلایل ذکر شده در بالا با رشد همراه شد و با افزایش ۴۹ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۴۹۵ واحد افزایش یافت. در این بین بیش ازچهار میلیارد و ۱۱۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۹۵ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۸۴۰ میلیارد تومان به معاملات خود سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.

همچنین امروز شاهد خروج بیش از ۷۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم پول از گروه‌های محصولات شیمیایی و فرآروده های نفتی خارج شد. همچنین نکته قابل توجه بازار رشد ۴۰ ارزش معاملات خرد بود که البته بیشترین ارزش معاملات به گروه های بانکی و محصولات شیمیایی اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت و شاخص ساز در مجموع شیمیایی ها افت سنگینی را بر شاخص تحمیل کردند اما صف فروش پُرحجم در نماد بانک ملت نیز به تنهایی بیش از ۱۶۹ واحد شاخص را عقب کشید. پس از آن معاملات منفی در نمادهای «تاپیکو»، «پارس»، «شخارک» و «فولاد» هرکدام به ترتیب ۱۶۲، ۱۵۸، ۱۱۵ و ۱۱۲ واحد شاخص را منفی تر کردند.

کوتاه از فرابروس

در فرابورس هم آیفکس به پیروی از شاخص کل با افت قابل ملاحظه ای روبرو شد. در این میان شاخص فرابورس پس از افت ۳۱ واحدی به رقم یک هزار و ۹۹۴ واحد رسید. همچنین در این بازار بیش از ۸۰۸ میلیون سهم به ارزش ۳۵۷ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز، معاملات منفی و نسبتا پُرحجم نمادهای «زاگرس»، «مارون»، «هرمز» و «دماوند» بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند.

سرانجام «ذوب» عاقبت به خیر شد

در میان نمادهای فرابورسی اما معاملات «ذوب» بازهم خبرساز شد و در تمام بازار با صف خرید همراه بود. مهم ترین خبر این نماد که سهامدارانش ماه ها منتظر شنیدن آن بودن، مجمع اول آذر این شرکت جهت افزایش سرمایه است. گفتنی است «ذوب»هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه ۸۵ درصدی را از سازمان بورس دریافت کرده، از این رو زمان برگزاری دو مجمع عادی به طور فوق العاده و فوق العاده را اعلام کرد. به این ترتیب،«ذوب» ابتدا ساعت ۱۱ پنج شنبه اول آذر اقدام به برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده به منظور تائید کارشناسان منتخب هیات تعیین کارشناسان رسمی استان اصفهان جهت رعایت تبصره ماده ۶ آیین نامه اجرائی تبصره ۱ ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴ می کند.

و بعد از آن در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه و تبدیل سرمایه اسمی از ۳.۳۱ به ۶.۱۵ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری می‌شود.

«شبصیر» فروشنده نداشت

از نماد تازه وارد فرابورسی نیز خبر می رسد معاملات امروز نماد «شبصیر» تنها به دادوستد ۴۷ هزار سهم در قیمت ۸۹۲۵ ریال بسنده کرد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا