امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنامه راهبردی ۳۲ حوزه آبخیز کشوردر مسیر تدوین

 

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: برنامه راهبردی ۳۲ حوزه آبخیز کشور در حال تدوین است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پرویز گرشاسبی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: عموم مردم ایران آبخیزداری را علم حفاظت آب و خاک می دانند که باعث جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب ها و مواردی از این دست می شود.

وی اظهارداشت: آبخیزداری در کتاب مجموعه قوانین مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی به مدیریت منابع زیستی در یک حوزه آبخیز گفته می شود.

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: مدیریت مزبورمنجر به این خواهد شد که کمترین خسارت به حوزه آبخیز وارد شود.

وی افزود: مدیریت در حوزه آبخیز هم به سرمایه طبیعی مانند آب، خاک و پوشش گیاهی و هم به سرمایه های انسانی، اجتماعی و اقتصادی می پردازد.

گرشاسپی تصریح کرد: آبخیزداری در دهه اخیر تغییر گرایش شدیدی از تعریف اولیه که تنها حفاظت آب و خاک بوده به سمت مدیریت حوزه آبخیز داده که می رود تعریف قانونی حوزه آبخیز که همان مدیریت منابع زیستی است را تحقق بخشد.

وی گفت: تحقق این مهم کار بسیار سختی است چون باید به مدیریت جامع حوزه آبخیز توجه کرد.

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور افزود: این مدیریت با توجه به کسب تجارب ۱۵ ساله در حال تعمیم به استان های کشور است.

وی ضمن اشاره به ارکان مدیریت جامع حوزه آبخیز به رادیو اقتصاد توضیح داد: انسجام سازمانی و مشارکت مردم از جمله مهمترین این ارکان هستند.

گرشاسپی گفت: مشارکت مردم و انسجام سازمانی برنامه راهبردی یک حوزه آبخیز را تدوین می کند.

وی در ادامه افزود: پیرو تلاش های صورت گرفته در خصوص اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز در ایران خوشبختانه طی سی و هشتمین اجلاس یونسکو امتیاز تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه های آبخیز مناطق خشک کشور دریافت شد.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا