امور زیربناییراه و ساختمان

به دلیل عدم کفایت آنچه در جریان بود تصمیم به کناره‌گیری گرفتم/ مسئولیت اقدام‌های صورت گرفته را می‌پذیرم

به عنوان عضوی از دولت از عدم کفایت آنچه در جریان بود ناخشنود بودم. لذا، تصمیم به کناره‌گیری از آن گرفتم. امیدوارم که شاهد اتفاق‌های بهتری در آینده باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه وزرای راه و شهرسازی گفت: در این مراسم رسمی و تشریفاتیِ معارفه و تودیع هیچ قصد صحبت طولانی و یا ارائه گزارش از پنج سال گذشته ندارم. آنچه انجام شد و ثمر داد محصول زحمات تمام همکاران در سراسر ایران بود. بنابراین، اگر افتخاری وجود دارد متعلق به آنان است.

وی ادامه داد: راهبری وزارتخانه بر عهده من بوده است و مسئولیت اقدام‌های صورت گرفته را می‌پذیرم. امید که شما گواهی نیک دهید تا بتوانم در پیشگاه خدای تعالی، ملت شریف ایران و شما همکاران گرامی از این بابت که بهترین سعی خودم را انجام دادم روسفید باشم. البته همه آنچه انجام شد قابل نقد هستند و با کاستی روبرو می‌باشند.

وی با بیان اینکه در این جلسه به دو موضوع به طور کوتاه خواهم پرداخت،گفت: یکی نگاهم به دغدغه‌ی حکمرانی در ایران و دیگری توضیح در باره چند ابهام که در رسانه و ضدِّرسانه به ویژه پس از ترک وزارتخانه مطرح شد می‌باشد. در مورد اول، نکته ی کانونی توجه من به رابطه ی حکمرانی و مساله ی ایران است. درک من این است که مشخصا پس از وقایع مرداد ۳۲ همچنان مفهوم ایران در ایران غریب است و هنوز مساله ی ایران به عنوان یک موضوع در کانون سیاست و عمل در نهاد حکمرانی قرار نگرفته است.

آخوندی ادامه داد: منظور من از ایران، یک تمدن و حوزه ی تمدنی، یک نظام معرفتی که در تجربه تاریخی یک ملت متکثر در یک حوزه ی سرزمینی گسترده قوام یافته، یک فرهنگ فرادولت-ملت، یک تاریخ به هم پیوسته که در تحول روزگار دچار گسست غیر قابل جبران نشده، یک ملت که نماد وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است، یک سرزمین فراخ که پل فیروزه ی جهان است، یک هویت مبتنی بر ایمان به غیب و خِردِ حققتبین و واقعنگر که بر موانعِ زیستی و حوادث ساختهی بشر غلبه میکند و راهِ چاره می یابد و یک شبکه ی فرهنگی، دانشی، اجتماعی، تجاری ملی، تمدنی و فراملی است.

وزیر سابق راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران عزیر در روزگار معاصر و در رویارویی با جریان تجدد با دو چالش و عارضه ی بنیادین کاستی در زیست پذیری و حرکت روبرو شده است. منظور از زیست پذیری و حرکت بهره برداری درست و سالم از منابع زیستی مادی و معنوی بدون تخریب و یا آلوده سازی ولی همراه با پالایش و فرآوریِ آنها و سودبردن از دانش و فناوری های جهان مدرن از رهگذر توسعه ی شبکه های حرکتی مادی و اجتماعی است. شبکه ها دامنه ی گسترده ای از شبکه های زیرساختی و یا مجازی در زندگی روزانه مردمان را شامل می‌شوند. برای غلبه بر این دو عارضه، نیاز به توجه به جنبه‌های عینی رشد و توسعه از طریق اجرای پروژه های زیرساختی حمل ونقلی، لجستیکی، شهری و جز آن داریم.

وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به جنبه های ذهنی و معنوی و تکیه صرف بر تکنیک که روح مادی گرایانه زمان‌هاست و شوربختانه صورتِ مارکسیستیِ آن به نام دین تبلیغ می شود راهزن است. تمام تلاش من در این دوره در این وزارتخانه ی پروژه محور این بود که مفهوم انسان محوری؛ آن هم انسانِ ایرانیِ مؤمنِ به غیب و متمدنِ عضوِ سازمانِ مدنی بر مبنای پذیرش حقوق اساسی شهروندی و حاکمیت قانون را برکشم. از این رو برای من توجه حکمرانی به جنبه های ذهنی چون حسِ تعلق هویتی به فرهنگ و تمدنِ ایران شهری، عمل بر اساس نظام معرفتی انباشته شده در تاریخ این سرزمین تحت عنوان حکمت ایرانی، ایجاد همبستگی اجتماعی و حضور فعال و سرافرازانه در شبکه های اجتماعی، تجاری، فرهنگی و سیاسی در گستره حوزه ی تمدنی ایران، منطقه و جهان، حفظ وحدت ملی و یکپارچگی سرزمینی با اتکا بر قدرت نرم بسیار مهم بود و هست.

آخوندی گفت: توسعه از این دیدگاه به مفهوم اجرای پروژه‌های بزرگ، متعدد ولی بی حاصل که دریاچه ها و تالاب‌ها را بخشکاند و در نتیجه ی گرد و غبار و آلودگیِ هوا نفسها را تنگ کند و انسان‌ها را کالاهایی بپندارد که برای اسکان نیاز به جعبه‌هایی برای استقرار و نگهداری هستند نیست. بلکه توسعه به مفهوم ادراک عدالت، امکان دسترسی آزادانه و برابر به فرصتها، حاکمیت قانون، حسِّ وجود سلامت و نبود فساد، امکان رقابت منصفانه برای کسب منفعت شخصی از سوی شهروندان و ایجاد ثروت عمومی برای یک ملت، حوزه تمدنی و حتی جهان است.

وی گفت: به عنوان عضوی از دولت از عدم کفایت آنچه در جریان بود ناخشنود بودم. لذا، تصمیم به کناره‌گیری از آن گرفتم. امیدوارم که شاهد اتفاق‌های بهتری در آینده باشیم.

آخوندی گفت: درباره ابهامی که در پایانِ کار با تبلیغ بسیار گسترده ی ضدِّرسانه بر فعالیت‌های وزارتخانه سایه افکند نیز چند جمله‌ای بگویم. حضرات چنان تبلیغ کردند که گویی در پایان ۶۲ ماه کار، وزارت راه وشهرسازی فاقد هرگونه دستاوردی است و تمام مدیران در این مدت به مرخصی و خوشگذرانی رفته بوده‌اند.

وی ادامه داد: آقای مهندس امینی گزارشی آماری از اقدام‌های صورت‌گرفته تهیه کرده‌اند که تحویل آقای اسلامی می‌دهم و البته انتشار عمومی خواهم داد. شخصا به جهت تعهدی که به مردم دارم، گزارشی تحلیلی از رویکردهای بنیادین در این دوره تهیه خواهم کرد و به ملت عزیر ایران گزارش خواهم داد. همچنانکه مقدمه آن را انتشار داده‌ام.

آخوندی اظهار داشت: بخش مسکن بخشی است که دچار بزرگترین عدم تعادلها در دوره ی پیش از تصدی اینجانب شده بود.نشانه ی این عدم تعادل را در ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در آمارگیری سال ۱۳۹۵ ، ۲.۲ میلیون خانه ی دوم تفریحی، ۱۹ میلیون بدمسکن شهری و قطبی شدن شدید شهرها به بالاشهر و پایین شهر، اختلاف طبقاتی و تفاوت قیمت بیش از ده برابری بین مناطق بالادست و پایین دست شهر اشاره کرد. بازار مسکن علیرغم تمام سادگی فناوری آن و پراکنده و تقسیم شده بودن سرمایه گذاری در آن برای اولین بار در تاریخ ایران با اجرای طرح مسکن مهر به طور مستقیم به صورتِ بسیار گسترده ای از سوی دولت مورد مداخله قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: شوربختانه که این مداخله تبدیل به فضیلت شده بود و هنوز ضدِّرسانه آن را با تامینِ مالی از سوی دولت تبلیغ می کند. هزینه این مداخله برابر با افزایش یک چهارم به کل پایه پولی کشور و رشد بسیار بالای تورم بود.

آخوندی افزود: سایه ی سنگین سوداگری ساختمانی در کنار شهرفروشی در شهرها و همچنین ضعف تجهیز منابع مالی برای ساخت و خرید، دسترسی مردم به مسکن مصرفی شخصی به ویژه برای خانه اولی‌ها را با مشکل جدی مواجه ساخته بود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا